Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

X60-tågen klarar inte vintern

Vintern är ett elddop för de ”nya” X60-tågen.
– Det är ganska uselt att man måste hacka is i nya fordon, säger lok­föraren Göran Larsson.

De 71 nya pendeltågen, X60, har varit i bruk sedan 2005 och successivt levererats till och med förra året. Enkätundersökningar visar att tågen är populära hos pendlarna, då de upplevs som tysta och bekväma. De första vintrarna förlöpte också smärtfritt. Men nu har vagnarna fått visa vad de går för i två månaders iskyla.

Kärvande dörrar är det största problemet.

– Det finns dörrvärme, men det fungerar inte alltid, säger Göran Larsson.

Värmesystemet klarar inte att dörrarna öppnas och stängs så ofta i stark kyla, menar Stefan Kallin, fordonschef på SL.

– Vi drar in oerhört mycket snö, slask och grus. Det påverkar dörrarna, säger han.

Var de gamla tågen med trappsteg bättre?– Nja, där var det också problem med att man drog upp snö i trapporna, säger Stefan Kallin.

Men på SL är man generellt inte nöjd med X60.

– Jag tycker personligen att vi haft för mycket problem med dem. Vi har ju en garanti och förväntar oss att leverantören ska lösa problemen, säger han.

Lärdomarna från vintern ska tas tillvara.

– Vi kommer be att få in Stockholmstågs samlade erfarenheter och sedan prata med leverantören, säger Stefan Kallin.