Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vittnet: "Tänkte aldrig att han körde ner i vattnet"

Den preliminära obduktionsrapporten om olyckan vid bron har kommit. – Jag har inte läst den ännu men med största sannolikhet så dog de redan när de slog i järnbalken i bron, säger Lars Berglund, förundersökningsledare för ärendet.

Annons

Nyheten om Viola beach och deras managers död har spritt sig i Europa. Olika tidningar har haft olika uppgifter, men så har även polis och räddningstjänst när de gäller tider för larm och räddning. Det står nu klart att hjälp inte var på plats förrän en timme efter olyckan som, enligt Sjöfartsverket, inträffade 02.02.

– Vi har inte fått något direkt larm om olyckan. Det är 120 meter till öppningen från stopplinjen, det är mycket möjligt att de vittnen som fanns har trott att de klarade sig över, säger Lars Berglund.

Jonny Alexandersson, 29, var på väg med gods till Ikea när han stannade för broöppningen. Han berättar hur en bil kommer åkandes i minst 70-80 km/h förbi de stillastående bilarna, klipper en taxibils backspegel och försvinner.

– Det är konstigt, tanken gick inte att han körde ner i vattnet. Man hörde en smäll men jag trodde att det var när han åkte igenom bommarna. Vi trodde att han hann över.

Allt som allt står det kanske 10 bilar i kön, varav 6-7 stycken är lastbilar. Efter att bilen swishat förbi går han, taxichauffören och lastbilschauffören framför honom ur sina bilar och pratar med varandra. Ingen har fortfarande en tanke på att bilen kanske inte hann över. När de får åka vidare ser de skräp och bildelar på vägen men tror att det blev till när bilen åkte in i bommarna. Själv ringde Jonny Alexandersson inte polisen.

– Taxichauffören skulle ringa om sin backspegel, så jag trodde att han skulle ringa om allt.

Alla varningsanordningar för broöppning ska ha fungerat, och det bekräftas av polisen och Jonny Alexandersson.

– Det måste ha varit den mänskliga faktorn den här gången, tyvärr, säger Jonny Alexandersson.

Bilen hittades, enligt räddningstjänsten, upp och ner på botten.

Stämmer det att bron klippte taket på bilen när de körde in i den?

– Den tekniska undersökningen är inte avklarad ännu. Järnbalken på bron har säkert skadat taket, det är oklart vad som sedan har orsakat övriga skador.

Var personerna döda redan innan de hamnade i vattnet?

– Jag har inte läst rapporten ännu men med största sannolikhet så dog de redan när de slog i järnbalken i bron, i alla fall de två som satt längst fram.

Hans Brandt, polisinspektör, bekräftar att flera av kropparna hade allvarliga skallskador.

Han bekräftar också att det inte finns några spår av inbromsning med låsta hjul på bron. När den fullständiga obduktionsrapporten kommer är oklart, anhöriga måste först underrättas.

Kan ha fångats på stillbild innan olyckan

Film på olyckan finns inte, men stillbilder från en kamera längre bort, som skulle kunna föreställa bilen sekunder innan olyckan, har getts över till polisen.

– Vi har en mängd kameror men de används för att se trafiksituationen och köer, men det finns ingen för själva bron. Däremot finns en stillbildskamera som tar dåliga bilder, längre från bron. Den har undersökts och där finns bildmaterial som vi gett till polisen, men vi kan inte säga vad bilderna förestället, säger Lennart Helsing, presskommunikatör på Trafikverket.

Borde det inte finnas en kamera på bron?

– Jag förstår frågan, men det man måste komma ihåg är att bron byggdes 1965 och en sådan här olycka har aldrig hänt tidigare. Folk frågar också om det är lämpligt att ha en bom som man kan köra igenom, men om man inte kan det, det är då det blir livsfarligt. Då hade det varit fler olyckor.

Tidigare uppgifter till LT säger att det inte fanns några filmer eller bilder som skulle kunna visa något som har med olyckan att göra.

– Tyvärr kommer de uppgifterna från oss, vi har sagt fel. Det är så att materialet raderas efter 24 timmar, men det kan också sparas på begäran. Jag tror att det beror på att vi har många kameror och olika system.

Han förklarar också att de första uppgifterna som kommer in om en olycka ofta är felaktiga.

Det här hände efter olyckan

02.17 får polisen in larm om en trasig bom. Trafik sthlm tittar på sina kameror och kan inte se något.

02.34 får polisen ännu ett larm om trasig bom

02.45 första truppen är på plats och ett vittne hör av sig i samma veva. De hittar bildelar

på vägbanan och larmar räddningstjänsten

02.50 skapas ett ärende hos 112.

02.53 är räddningstjänsten på väg till platsen och dykarna kallas in från Kungsholmen.

02.55 Stoppas båttrafiken och ledningen skickas

03.00 Enheten kommer fram.

03.20 är dykarna i vattnet.

03.29 hittas första kroppen och strax därefter två till.

14.30 och 15.30 hittas de andra kropparna.

Källa: Polis och räddningstjänst

Annons