Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Visst trafikkaos när bron över Storgatan byggdes

Den alerta läsekretsen har skickat in en verkligen intressant bild som visar hur det såg ut när man var på väg att bygga bron över Storgatan.

Annons

Bilden är tagen ett stycke in på Turingegatan i höjd med Oxbacksgatan. I bildens vänstra kant kan vi inte längre se Elimkapellet som låg utmed den nämnda Turingegatan i dess korsning med Nygatan. Den senare kan vi se en mindre del av framför huset Nygatan 32 med Axelssons Specerier på hörnan.

I bakgrunden kan vi se stadens första vattentorn uppe i Grusåsen och även höghusen. Före anläggandet av bron över Storgatan gick Turingegatan ner mot Storgatan i två etapper. Den första stannade vid Nygatan som då fortsatte mot norr och Astra. Den andra etappen av Turingegatans utförsbacke landade vid Storgatan och där fanns Turingelunden till höger strax före trafikljusen, Södertäljes första från mitten av 1950-talet.

Bilden bör vara tagen omkring slutet av 1960-talet. Storgatsbron var klar till invigningen av den nya Mälarbron som öppnades för trafik i början av 1971. Bron över Storgatan var ett väl utfört bygge.

Under tiden brobyggt pågick fick trafiken leta sig fram på provisoriska avsnitt. Bilarna på bilden fick ta sig in på Nygatan och vidare ner för Kaplansgatan för att komma vidare.

På norra sidan blev Villagatan nästan som en huvudled för en tid. Men allt ordnade sig till slut.