Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vilket ansvar tar Swedbank?

Torbjörn Granström skriver (LT, 23 april) under rubriken Tömde bankfacket – då slog tjuvarna till” att inbrotten har ökat kraftigt i Södertälje under 2016.

Annons

Det sammanfaller med att Swedbank sagt upp sina kunders bankfack till sista november, 2015. Nu vet inbrottstjuvarna att det finns mer smycken och värdesaker att hämta i hemmen.

Därmed utsätts många fler Södertäljebor för obehaget av ett inbrott – kostnaderna ökar för oss kommuninvånare, polisen och försäkringsbolagen. Vilket ansvar tar Swedbank för detta?

Jag tror att många av de bankkunder som hittills stannat kvar hos en ”riktig bank” gör det för att få den fulla bankservice som inkluderar att kunna sätta in kontanter och ha ett bankfack.

Vad ska vi med en bank till som bara erbjuder halvservice? I så fall finns andra bättre och billigare internetbanker som Nordnet, Marginalen och Avanza.

Efter att ha fått två brev från Swedbanks chef för ”Kundservice” (ha!) i Södertälje som hotade att borra upp vårt bankfack om vi inte tömde det tidigare än vid den uppsagda tiden, så bytte jag bank till en som erbjuder riktig bankservice.

Swedbank (och enligt LT snart också Nordea) fortsätter att öka bankens vinster genom att minska servicen tills vi kunder visar vad vi tycker genom att byta bank – gör det du också!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel