Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vidarkliniken missade hjärnblödning

Vidarkliniken har fått kritik från Socialstyrelsen. Det efter att en anhörig anmält att kliniken missat en hjärnblödning på en patient.

Patienten, som skrevs in på Vidarkliniken för tre veckors rehabilitering i slutet av 2011, klagade en dag på problem med avståndsbedömning, kände sig förvirrad och hade svårt att duscha. Enligt anmälaren blev klinikens råd att vila.

Dagen efter då patienten klagade på ökad yrsel och fick ett långt krampanfall tillkallades en läkare som gjorde en undersökning och konstaterade panikångestattack.

I stället för adekvat akutvård fick patienten senapsbad och antroposofisk injektion.

Ett par dagar senare skrev patienten ut sig själv från kliniken och ytterligare ett par dagar senare genomfördes en neurologisk undersökning på Södersjukhuset. Även denna gång utan att någon upptäckte hjärnblödningen.

Men i samband med en skiktröntgen visades en blödning i hjässloben, svullnad och lätt tryck mot höger sida av hjärnan vätskefyllda rum.

Den tillförordnade verksamhetschefen på Vidarkliniken Bo Lönn skriver i sitt yttrande att läkarna på kliniken gjorde bedömningen att symptomen var ångestrelaterade, därför gjordes ingen akut remittering. Han menar också att läkare på Södersjukhuset gjorde samma bedömning, innan det gjordes en skiktröntgen av hjärnan.

Biträdande verksamhetschefen Lena Norrby svarar på LT:s frågor:

Tycker du att Socialstyrelsens kritik mot er är befogad?

– När Socialstyrelsen kritiserar Vidarkliniken i detta fall tar vi naturligtvis till oss av den kritiken.

Fungerar era rutiner för akut omhändertagande av patienter?

– Vidarkliniken har rutiner för akut omhändertagande av patienter. Vi arbetar med ständiga förbättringar av rutiner och kommer att se över om några förändringar av befintliga rutiner eller tillämpningen av dessa behöver göras utifrån de synpunkter som framförs i anmälan och i Socialstyrelsens beslut. Detta var ett mycket komplext ärende där även patientens ordinarie läkare och läkare på Södersjukhuset gjorde bedömningen att situationen inte var akut.

Kommer ni att göra några åtgärder på grund av av kritiken?

– Naturligtvis tar vi till oss av det som framförs i beslutet och ser över våra rutiner för att en liknande händelse inte ska ske igen.

Socialstyrelsen kritiserar vårdgivaren för att inte uppfyllt krtaven på god vård enligt Hälso- och sjukvårdslagen § 2a, då man inte ”vidtog erforderliga undersökningar eller följde upp patientens tillstånd utifrån en samlad bedömning av patientenes behov”.

Beslutet går inte att överklaga.