Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Vi har inte lika många kunder längre”

Höjda p-avgifter har lett till fler parkeringar i centrum. Kommunen är nöjd men butiksinnehavare tycker att kunderna sviker.

Annons

– Vi känner av att det inte är lika många kunder längre, säger Märta Jirjis, butikschef på Kicks, och styrelseledamot i Södertälje centrumförening.

Framförallt på kvällar och söndagar tycker hon att det har blivit lugnare. Många medlemmar i centrumföreningen, däribland handlare och företagare, har kontaktat styrelsen för att de är oroliga. I förra veckan hölls ett extra styrelsemöte.

– Kommunen måste tänka efter om de vill ha kunder i stan och mer aktiviteter på kvällen som de säger att de vill.

Märta Jirjis tycker inte problemet ligger i att timavgiften har höjts med några kronor, utan i att antalet timmar som är avgiftsbelagda har ökat.

– 2015 började vi få in mer kunder på kvällen. Vi diskuterade om vi kunde ha öppet till åtta, men det går inte att diskutera i dagsläget, säger Märta Jirjis.

Hon tycker att kommunen i stället borde ha infört en särskild taxa för boende i området, så att kunderna som besöker centrum inte hade drabbats.

Kommunens verksamhetschef för parkeringsenheten, Lars Neimert, uppfattar däremot inte att kunderna skulle ha minskat sedan den nya parkeringsavgiften infördes den första februari. Tvärtom.

– Omsättningen på parkering har ökat med cirka 15 procent. Det är alltså många fler parkeringstillfällen.

– Tillgängligheten för lediga parkeringar är otroligt mycket bättre. Arbetsplatsparkeringen har också bromsats bort.

Några som jobbar i centrum har börjat hyra en parkeringsplats av Q-park, boende likaså.

Sedan årsskiftet har antalet förhyrda parkeringsplatser ökat. Centrumföreningen gör en direkt koppling till de höjda parkeringsavgifterna. Q-parks vd Peder Ståhlberg är mer tveksam.

”Vi har sett en ökning här men det är omöjligt att veta om det beror på vintervädret, fler som önskar ha inomhusparkering, höjd avgift på gatan eller annan orsak,” skriver han i ett mejl.

I parkeringshuset i Kringlan förefaller det också ha skett en liten ökning av bilar som parkeras gratis under två timmar på helgerna.

Kommunens parkeringschef Lars Neimert förklarar att det alltid finns lediga platser i parkeringshusen. Då lediga platser på gatorna också har ökat tycker han att det främsta målet med kommunens höjda avgifter är uppnått. Då det bara gått en månad är det dock lite för tidigt att dra allt för mycket slutsatser av siffrorna.

Södertälje centrumförening har skrivit ett brev till kommunen och kallat till ett möte den sista mars. Då kommer bland annat frågan om möjligheten till fri parkering under en timme på vardagar att tas upp.

14 fler timmar som det kostar

Kommunens höjning av parkeringsavgifterna infördes den 1 februari 2016:

I den gröna och blå zonen, de mest centrala delarna av Södertälje, förlängdes tiden som det krävs parkeringsavgift med fyra timmar: mellan klockan 08–09 och mellan klockan 17–20, under helgfria vardagar.

På lördagar ökade tiden för parkeringsavgift med två timmar: mellan klockan 08–09 och klockan 15–16.

På söndagar, som tidigare var helt avgiftsfria, infördes en parkeringsavgift mellan klockan 08–16.

Det blev dessutom fem kronor dyrare att parkera i timmen. I den orangea zonen förlängdes betaltimmarna med totalt fyra under helgfria vardagar och lördagar. Priset ökade med två kronor.