Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi håller på att googla fram ett stort monopol

Annons

Förra veckan meddelade EU-kommissionen att de ger Google böter på motsvarande 44 miljarder kronor för brott mot EU:s konkurrensregler. Det är den högsta bötessumman som EU-kommissionen någonsin har delat ut. Utan att ta ställning till domen i detalj så är det i grund och botten positivt att EU tar konkurrensfrågor på allvar.

Marknadsekonomi är det överlägset bästa ekonomiska systemet som mänskligheten har prövat. Det skapar förutsättningar för välstånd och innovationer. En helt central del i en fungerande marknadsekonomi är att konsumenterna kan välja mellan flera företag. Företag som befinner sig på en marknad med konkurrens behöver erbjuda lite bättre produkter eller lägre priser än sina konkurrenter. Om däremot ett eller ett fåtal företag dominerar en marknad, och det är svårt för nya företag att etablera sig, så behöver de dominerande företagen inte anstränga sig lika mycket för att göra vinst. Resultatet kan bli att både produkterna och villkoren för konsumenterna blir sämre.

En del av de nya marknaderna som uppstått via internet är problematiska ur detta perspektiv. Desto fler av dina vänner som använder Facebook, desto större anledning har du att göra detsamma. När du sedan använder Facebook ökar skälen för dina vänner att också göra det och så vidare. Desto fler som googlar, desto mer lär sig sökmotorn och desto effektivare blir den. Då finns det ännu fler skäl att använda Google nästa gång du ska söka på internet. På det viset finns det en närmast inneboende monopolutveckling inom dessa branscher. Resultatet blir exempelvis att Google i en del länder står för upp till 90 procent av alla sökningar.

Om ett eller ett fåtal företag dominerar en marknad, och det är svårt för nya företag att etablera sig, så behöver de dominerande företagen inte anstränga sig lika mycket för att göra vinst. Resultatet kan bli att både produkterna och villkoren för konsumenterna blir sämre.

Som om det inte vore nog köper teknikjättarna upp sina konkurrenter. När fotodelningstjänsten Instagram blev populär köpte Facebook upp tjänsten. Världens näst största sökmotor är videoklippssajten YouTube, enligt tidningen The Economist. Gissa vem som köpte YouTube när sidan blev populär? Jodå, det gjorde Google.

Teknikjättarna kan även aktivt använda sin storlek för att förhindra konkurrens. Det är ett exempel på detta problem som EU-kommissionen nu har agerat emot. Mobiltillverkare som vill använda sig av Googles operativsystem Android och appen Google play tvingas även installera Googles sökmotor och webbläsaren Google chrome, dessutom får mobiltillverkarna inte förinstallera andra sökmotorer. “Google har hindrat andra sökmotorer och därmed nekat konkurrenter från att dra nytta av användardata”, säger EU-kommissionären Margrethe Vestager om domen. Tidigare har Google fått böter för att i sin sökmotor favorisera söktjänsten ”Google shopping”.

Marknadsekonomin kan ibland behöva skyddas från dominanta storföretag. Demokratin blir mindre sårbar om fler aktörer står för informationsspridningen. Det är möjligt att mer behöver göras, men det är välkommet att EU agerar när teknikjättar missbrukar sin ställning.

Annons