Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Varför ett miljömotorcenter på före detta Ing1?

Annons

Fordonsindustrin är Sveriges största exportbransch. 180 000 personer är direkt sysselsatta i svensk fordonsindustri och med de indirekt sysselsatta är det en halv miljon arbetstillfällen.

En tredjedel av den svenska fordonsindustrin finns här i Östra Sverige/Mälardalen (cirka 160 000 jobb) – därför kallad ”fordonsdalen” av Länsstyrelsens utredare.

Växthuseffekten och miljöproblem har tvingat fram politiska beslut, som satt denna för Sverige så viktiga näringsgren under stort förändringstryck. Fossila bränslen som bensin och diesel måste fasas ut.

Anmäl text- och faktafel

Fordonsindustrin provar många nya system, batterier, elhybrider, vätgas/bränsleceller, gas, biobränslen med mera. De tunga fordon som produceras i Södertälje har en något annorlunda problembild än personbilarna, men även för dessa fordon pågår många tester med olika typer av framdrift.

Scania är världsledande på bränslesnåla och rena dieselmotorer, denna kunskap tar sannolikt inte Scania in i framtiden. Nu måste man i stället bli världsledande på minimal miljöpåverkan och utsläpp av växthusgaser.

Fordonsindustrin är global, så även växthuseffekten.

En annan utveckling som pågår parallellt är autonoma och självkörande fordon.

Fordonsindustrin är global, så även växthuseffekten. För att klara den omvälvande förändring som fordonsindustrin nu står inför krävs kreativa lösningar, lösningar som snabbt måste testas i verkliga miljöer för att verifieras och komma ut på marknaden. Därför behöver nya testanläggningar för fältprovning byggas. Det redan ianspråktagna före detta övningsområdet på Ing1 är ett optimalt område utan bostäder. Det ligger i Mälardalen – nära Scania, KTH, Linköpings Tekniska Högskola, Kista (IT), Västerås (elektrocenter), flygplatser, järnväg, E20 och E4. För teständamål finns en yta av två gånger tre kilometer avsatt. Till dem som påstår att man ska vara på någon annan plats kan man fråga sig, var hittar man en så stor yta med motsvarande kvaliteter?

Javisst kommer denna yta att utsättas för en lokal miljöpåverkan, men den nationella och globala miljönyttan som kommer att skapas här, kommer med råge att väga upp denna.

Om fordonsindustrin inte klarar av den drastiska omställning man står inför riskerar man att gå samma öde till mötes som Facit. Deras specialitet var inte dieselmotorer utan man var världsledande på mekaniska räknemaskiner.

Mycket av de fakta som här presenterats finns i länsstyrelsens rapport ”Fordonsdalen och framtidens mobilitet” – fordonsindustrins betydelse i Östra Mellansverige, framtagen av Jan Lindoff.

Jan Brolund

Nykvarnspartiet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel