Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårdföretagets växel låg nere – tre personer fick föras till sjukhus

Vårdföretagets växel låg nere i över 12 timmar. Under den tiden kunde ingen komma i kontakt med tjänstgörande sjuksköterskor.

Annons

Anmäl text- och faktafel

Ett vårdföretag i Stockholms län som ansvarar för hemsjukvård i Stockholm under jourtid drabbades av driftstopp som påverkade telefonen i över 12 timmar. Under den tiden kunde ingen av de 5 000 patienterna, uppdragsgivare, personal eller boenden kontakta tjänstgörande sjuksköterskor.

Sjuksköterskorna på vårdföretaget ska under jourtid vara tillgängliga för hembesök vid akuta situationer.

Avbrottet som skedde i maj 2018 hände på grund av att vårdföretagets telefonileverantör skulle genomföra en planerad serveruppdatering. Vårdföretaget var inte informerade om detta eftersom leverantören inte trodde att uppdateringen skulle påverka vårdföretagets växel.

Under avbrottet var det minst tre patienter som blev tvungna att åka till sjukhus med ambulans på grund av ökat lidande då de inte kunde komma i kontakt med någon sjuksköterska.

Än så länge är det oklart om fler patienter har blivit drabbade.

Annons