Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vår SSK-bevakning nominerad till pris på medievärldens Oscarsgala: "Otroligt glad"

MittMedias satsning på lokal ishockey under namnet Inside har gett resultat i form av kraftig ökning i inloggade sidvisningar.
Nu kan satsningen på bevakningen av Södertälje SK prisas internationellt, på INMA-galan medievärldens Oscarsgala.
– Jag är otroligt glad över att våra reportrars hårda arbete uppmärksammas på det här sättet. Det här är ett bevis på att den lokala sportjournalistiken i allra högsta grad lever, och levererar, säger Mikael Nordstrand, nyhetschef MittMedia Sport och Hockeypuls.

Inför säsongen inleddes MittMedias satsning på ishockey, en satsning som fick namnet Inside. Inside innebär att vi är närmare de lokala lagen än någonsin och vi publicerar minst en story om dagen om det lokala laget.

Under namnet Inside tog MittMedia ytterligare steg i bevakningen av de lokala elitlagen AIK, Brynäs, Leksand, Modo, Mora, Södertälje, Timrå samt Västerås i Sveriges två högsta ishockeyserier.

Satsningens syfte var att öka engagemanget och läsningen kring de ovan nämnda lagen och målet sattes till mellan 10 och 40 procents ökning per lag.

Detta genom att lova användarna nytt innehåll dagligen i form av liverapporter från träningar och matcher, analyser, intervjuer, krönikor, dokumentärer, listor och mycket mer.

Och satsningen har gett resultat.

Under månaderna september till december nåddes målen under varje månad.

I september var de inloggade sidvisningarna 30 procent över målet, något som följdes upp med 20 procent i oktober, 21 i november och 47 i december.

– Vi vill varje dag ge våra betalande användare den bästa upplevelsen när det gäller sport. En viktig del i detta är att äga, och ge det bästa, kring våra lokala hockeylag. Därför startade vi inside. Ett koncept som vi ser i all vår analys att användarna älskar. Nyckeln är att våra lokala medarbetares unika kunskap om lagen, säger Mattias Wallström, MittMedia Sports affärsutvecklare.

Totalt sett har de inloggade sidvisningarna ökat med 69 procent sett över hela satsningen medan det från lag till lag skett en ökning på mellan 33 procent och hela 234 procent sett till inloggade sidvisningar.

Nu kan MittMedia prisas internationellt för sin satsning, detta efter att de nominerats till INMA-galan i kategorin "Bästa idé för att öka digital läsning och engagemang" lokalt eller regionalt.

– Att vi blir nominerade till INMA är ett kvitto på att sportjournalisterna hos MitMedia jobbar rätt. Varje dag ger vi användarna det de vill ha om elitlagen, där löftet om en story varje dag säkerställer leveransen på hockeyn. Vi ser dessutom i våra dagliga statistiska uppföljningar att användarna gillar materialet, säger Mikael Nordstrand.

I kategorin ställs MittMedias Inside-satsning mot fyra andra satsningar på lokal journalistik runt om i världen.

MittMedia är nominerade i ytterligare fyra kategorier för tekniska plattformar som ligger bakom våra sajter och appar.

Alla nominerade

Amedia, Norge: "Amedia Norge Sport: 3 000 livesända matcher till 63 lokala tidningar 2018"

Editora Globo, Brasilien: "Content Single Score"

MittMedia, Sverige: "Inside Ishockey"

Newsday Media Group, USA: "Power on Trail"

Winnipeg Free Press, Kanada: "Above the Fold"