Vidare till lt.se

Uttalande om jäv ifrågasätts

Gangsterkriget
Visa alla artiklar

Katarina Wingqvist ­Ekholm ifrågasätter nämndemannen Per-Erik Ekmans uttalande i lördagens LT.

I lördagens LT valde nämndemannen Per-Erik Ekman (M) att berätta om omständigheterna kring jävssituationen som ogiltigförklarade hela den stora rättegången. Han sa bland annat: ”Det har knappt pratats något alls om jäv”.

Uttalandet har fått rättens ordförande, Katarina Wingqvist Ekholm, att reagera:

– Jag är bekymrad om han inte förstått innehållet i våra jävsdiskussioner. Övriga nämndemän har berättat i vilka nämnder och styrelser, etcetera, de sitter – alla utom Per-Erik Ekman. Han har dessutom haft ett halvår på sig att berätta vad han gör när han inte är nämndeman, om det finns något som kan skada hans opartiskhet. Han hade när som helst kunnat lämna huvudförhandlingen om han hade kunnat erinra någon besvärande omständighet som varit ägnad att ifrågasätta hans opartiskhet. Men han gjorde inte

det, säger lagmannen Katarina Wingqvist Ekholm.

Stämmer inte. Per-Erik Ekman har en annan syn på saken.

– Det stämmer inte med min verklighet, min bild av detta är att frågan berörts vid några få tillfällen, men aldrig att man ska vara varsam om man sitter i en specifik nämnd, säger han.