Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trassligt för trafiken när bron byggdes: ”Lättnaden stor vid öppningen”

Året 1970 var en prövningarnas tid för trafikanterna i Södertälje. Staden höll som bäst på att bygga en bro över Storgatan, en ordentlig, dubbelsidig bro som skulle underlätta för trafiken över kanalen.

Annons

Anmäl text- och faktafel

Den nya bron skulle landa vid Nygatan på västra sidan med av- och påfarter för den lokala trafiken. Under arbetstiden ordnades provisoriska lösningar som vi kan se en del av på dagens bild. De två bilarna kommer på Nygatan söderifrån och fick ta sig ner till Storgatan för att sedan köra upp på den gamla Klaffbron.

För att klara den ökande trafiken och ge Nygatan större kapacitet hade staden låtit riva bostadshuset huset Nygatan 32, från 1934, i kvarteret Pallen och den gamla 1800-talsbebyggelsen i kvarteret Flugan på Nygatans västra sida. Därmed fanns det plats för en ny trafikplats med bra förbindelser med den breddade Turingegatan åt väster och den blivande Mälarbron år öster.

Under en tid var det trasslig för bilister och andra trafikanter men dessa var luttrade och såg fram mot att får köra på den kommande, dubbla, Mälarbron. Man brukar säga att den som väntar på något gott, väntar inte för länge.

Men det hade trafikanterna i staden gjort och lättnaden var stor när Mälarbron äntligen öppnade för trafik på kvällen den 22 december 1970. Det skedde utan ceremonier och sedan dess har trafiken flutit på med undantag av tekniska problem med trilskande broklaffar.