Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trafikverket drar ner hastigheten på tågen som kommer att trafikera Ostlänken

Artikel 8 av 13
Ostlänken
Visa alla artiklar

Det finns en viss oro om hur Ostlänken kommer att påverka de boende i Järna, nu meddelar Trafikverket att höghastighetstågen kommer att gå i 250 kilometer i timmen i stället för tidigare planerat 320 kilometer i timmen.

Annons

I dag presenterar Trafikverket sitt förslag på en nationell transportplan som ska gälla mellan 2018 och 2029.

Se karta: Så här ska Ostlänken gå

– Ostlänken kommer att byggas för höghastighetståg som kommer att gå 250 kilometer i timmen för persontrafik och med balasterat spår, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

Det skiljer sig mot tidigare information, där det talats om 320 kilometer i timmen.

Läs mer: Svar om nya Ostlänken lugnar Södertälje

Trafikverket föreslår att byggnationen för Ostlänken ska börja i Järna, Linköping och sedan Lund och Hässleholm. I förslaget framgår också att Ostlänken, bland annat på grund av en kraftig kostnadsökning, försenas jämfört med gällande plan med planerat färdigställande efter 2029.

Trafikverket föreslår också åtgärder för sjöfarten för att möjliggöra mer godstransporter och vill med det satsa på Södertälje hamn.

Läs också: Kommer spåren för nära får de lösa in allt”

Tvärförbindelsen Södertörn, en 20 kilometer lång ny sträckning av väg 259 från E4/E20 vid Skärholmen/Kungens kurva till väg 73 vid Haninge centrum, har också senarelagts med planerat färdigställande efter 2029, på grund av en kraftig kostnadsökning.