Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trafiksituationen i och kring Järna måste åtgärdas

Det räcker inte med att dra ner på hastigheten på genomfarterna runt Järna. Det krävs mer drastiska förändringar i infrastrukturen runt Tvetatippen och ”genvägen” från Nykvarn (läs E20) till Järna (läs E4).

Med all den trafik som Tvetatippen dragit till sig, på grund av att Telge återvinning söker fler och fler kunder i såväl närområdet som längre bort, ökar antalet transporter med större och större fordon.

För att göra Järna samhälle och Tvetavägen (väg 515 och 516) säkra, finns lösningen i att bygga en ny väg, rakt mot Tvetatippen från Trafikplats Södertälje Syd. Denna väg ska självfallet även de vanliga ”sopbilarna” använda. Då kan väg 515 och 516, i väntan på en permanent cykelväg mellan Järna–Södertälje–Nykvarn, även användas som en något säkrare väg av bland andra cyklister.

När det gäller "genvägen" från Nykvarn (väg 509) används den mer och mer av långtradare som med hjälp av lastbilens navigator och funktionen "kortaste vägen" kommer brakande på denna kurviga och smala väg. Fortsättningen genom Järna går då antingen via Järna centrum eller förbi Tavestaskolan! Alltså precis på de sträckor som beskrevs i Länstidningens artikel som absolut nödvändiga att få ner både trafiken och farten på.

Här måste kommunen med hjälp av Transportstyrelsen och andra myndigheter förbjuda genomfartstrafik för tunga fordon från Nykvarnsavfarten på E20 till Järna och E4 och/eller väg 57 mot Gnesta.

Fransson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare