Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Sabuni lyssnade till Henrikssons skrik

Annons

Scaniachefen Henrik Henriksson har en vision, eller ska vi säga mission. Så fort han får tillfälle talar han varmt om sitt verkliga hjärtebarn bland klimatsmarta lösningar – att elektrifiera svenska motorvägar, ungefär såsom järnvägen är elektrifierad.

Anmäl text- och faktafel

I mitten av maj, när Henriksson intervjuades av LT, ställde han sig den retoriska frågan: ”Varför springer vi på Scania omkring och skriker för det här?” och svarade själv: ”Det är för att vi brinner för ett hållbart transportsystem och tycker att det vore lite pinsamt att inte nå målen som vi satt upp till 2030. Vi hoppas få med oss politikerna ...”

Det senare har varit en from förhoppning. Tills nu. Liberalernas nya partiledare Nyamko Sabuni har hört skriket och plockade upp tråden.

Under partiets dag på Almedalsveckan valde Sabuni att ägna tid och kraft åt elektrifrieringsfrågan. Liberalerna vill skapa elmotorvägar för tung godstrafik och föreslår att en statlig kommission ska tillsättas. Sabuni tycker att det är hög tid att, efter flera år av försöksverksamhet bland annat i Gästrikland, ta nästa steg för elektrifiering i större skala med given tidsplan.

Det är bara att applådera, Liberalerna tänker helt rätt.

Inte så konstigt kanske – Nyamko Sabuni, som innan hon återvände till partipolitiken var hållbarhetschef på teknikkonsultföretaget ÅF, förstår frågan.

Hon inser att det svenska näringsliv vill vara ledande i hållbarhetsfrågor och ofta känner frustration när politikens kvarnar mal långsamt – och hon kan räkna i både kronor och utsläppta koldioxidton. Att satsa på elmotorvägar är kostnads- och klimateffektivt.

Kanske angriper Sabuni saken mer som en hållbarhetschef än en partiledare. För med elmotorvägar finns ingen på förhand given partipolitisk konfliktyta. Vi har vant oss vid att klimatutspel ska ha en dimension som ofta handlar om att inta en position och söka konflikt med andra partiers företrädare – minns utspelen kring kärnkraften i samband med Europaparlamentsvalet.

En satsning på elmotorvägar bör inte enbart få en egen kommission. Den måste också snabbt komma till skott. Och med Liberalernas position som samarbetspartner till regeringen bör det också kunna ske.

Redan 2010 beställde Vägverket och Energimyndigheten en utredning kring elmotorvägar som då beräknade att det skulle kosta mindre än 15 miljarder kronor att ordna med kontaktledningar längs med de största och hårdast trafikerade motorvägarna där merparten av de tunga transporterna går. En sådan investering skulle, enligt utredarna, minska koldioxidutsläppen med minst en miljon ton vilket utgör mer än två procent av Sveriges samlade koldioxidutsläpp.

Och för tre år sedan gjordes nya beräkningar mot bakgrund av de försök som var igång – med bland andra Scania, Volvo och Postnord. Den gången tittade man på om samtliga svenska motorvägar och landsvägar skulle kunna elektrifieras. Då hamnade kostnaden närmare 120 miljarder kronor. Samtliga motor- och landsvägar alltså, till en kostnad som är mindre än hälften så hög som vad de planerade höghastighetsbanorna för tåg från Stockholm till Göteborg respektive Malmö beräknas kosta.

Med ett nationellt mål om att minska utsläppen från vägtransporter med 70 procent till 2030 (jämfört med 2010 års nivå) är budskapet från Henriksson och Sabuni något att ta till sig.

Det är elektrifiering som ska föra transportbranschen in i framtiden – en hållbar sådan.