Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Ren dumhet när makten vill inskränka konsten

Bannbullor, bokbål, brännmärkning – att censurera och förbjuda har i alla tider varit lockande för såväl religiösa som profana makthavare. Det makten inte har gillat – eller inte förstått – ska väck. I skottgluggen står den fria tanken, rätten att tycka olika.

Varje sådan maktutövning, stor eller liten, syftar alltid till att begränsa och inskränka fri- och rättigheter. Och i dess förlängning att begränsa och inskränka människor.

Anmäl text- och faktafel

Motpolen till detta är liberala demokratier, som den svenska. De vilar på en grund som tillåter och accepterar.

Därmed inte sagt att det inte finns gott om saker som människor i Sverige (såväl makthavare som vanliga medborgare) inte gillar eller förstår. Inom konsten har vi i modern tid sett hur bland andra Elisabeth Ohlson Wallins Ecce Homo-fotografier, Camilla Falkholts snippmålning i Nyköping och Lars Vilks rondellhund varit utmanande och provocerande för en del.

Ansvariga politiker har oftast ryggrad att stå emot när kritikstormen rasar som värst och stå upp för såväl yttrandefrihet som den konstnärliga friheten. De vet framför allt bättre än att styra efter eget tycke och smak.

Men emellanåt går det snett. Som i Järfälla. Där har kommunstyrelsens moderata ordförande Emma Feldman beslutat att montera ned offentlig konst som hon stört sig på.

Emma Feldman gillar inte att Hölökonstnären Lenny Clarhälls skapelse I Amelins anda hänger i kommunens fullmäktigesal – där den funnits i flera decennier. Clarhäll fick i uppdrag att göra denna tolkning av arbetarkonstnären Albin Amelins verk, efter det att två Amelinverk tidigare blivit stulna från Järfällas kommunhus.

Det Emma Feldman i synnerhet stör sig på med Clarhälls två reliefer är att en liten detalj visar Karl Marx Kapitalet.

I intervjuer har Feldman motiverat sitt beslut med att Marx och Kapitalet är ”en symbol för antidemokratiska värderingar”. Själva påståendet är förstås korrekt, kommunism är demokratins motsats. Och är det några som vet att förtrycka med förbud och censur är det de olika kommunistiska regimer som världen skådat.

Historien har lärt oss att det är ren dumhet att välja att inte lära av historien.

Men vad ska man då säga om Feldmans egen bedrift. Att förbjuda och censurera sådant man inte personligen gillar är också det ”en symbol för antidemokratiska värderingar”.

Historien har lärt oss att det är ren dumhet att välja att inte lära av historien. I synnerhet de delar av historien som vi aldrig vill ska återuppstå.

Och för att citera den store tyske diktaren Johan Wolfgang von Goethe: ”Det finns inget värre än aktiv dumhet”.

Den som sett Lenny Clarhälls verk och noterat Karl Marx-referensen har fått ett utmärkt tillfälle att fundera vidare. Över kommunismens brott. Över ofriheten, förtrycket, människoföraktet. Eller något helt annat.

Precis så ska kultur fungera. Den fria konstens uppgift är att väcka tankar, att få betraktaren att reagera.