Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Pessimism ger inte ett grönare resande

Vår värld är beroende av att människor ska kunna mötas, utbyta tankar och idéer. Såväl i arbetet som på fritiden. Att resa är, i sanning, att vidga sina vyer. Resandet ökar vår förståelse för andra delar av landet, för andra länder, folk och kulturer. Och det ger frihet.

Tänk dig tillbaka till hur det kan ha varit från 1800-talets mitt och framåt när järnvägen byggdes – över hela vårt klot, på alla kontinenter. Vilken enorm revolution för framtiden. Tidigare avlägsna avkrokar kom plötsligt närmare.

Och människor köpte sina biljetter och reste.

Hur hade det gått om dåtidens miljömedvetna medelklass skrivit långa och många debattinlägg om att "Ja, jag bara bestämde mig – jag ska aldrig åka tåg", med hänvisning till den svarta röken. Hade järnvägen blivit det miljövänliga, elektrifierade transportslag vi har i dag – utan kunder, utan resenärer? Och utan strävan att ständigt bli bättre, snabbare, renare?

Sedan kom bilen. Ny revolution för framtiden – ännu större frihet för individen. Och där dagens miljövänliga elbilar aldrig, aldrig hade utvecklats om folk vägrat åka bil.

Ja, flyget ger utsläpp. Då gäller det att komma åt utsläppen. Det kommer att kräva forskning och politisk beslutsamhet – inte bakåtsträvande pessimism.

Parallellen med dagens minst sagt märkliga debatt om flyget är given. En liten röststark klick ur nutidens miljömedvetna medelklass har bestämt sig för att aldrig flyga – och tycks tro att det ligger framtid i det. Det gör det inte.

Ja, flyget ger utsläpp. Då gäller det att komma åt utsläppen.

Det kommer att kräva forskning och politisk beslutsamhet – inte bakåtsträvande pessimism. Och det kommer att gå.

Exempelvis är Centerpartiets krav på obligatorisk inblandning av biobränsle i planens tankar och att ha start- och landningsavgifter som gynnar miljövänliga plan intressanta i sammanhanget. Centern vill dessutom avsätta 750 miljoner kronor under en treårsperiod dels på test- och demoanläggningar för biobränslen, dels på forskning om teknisk utveckling inom flyget.

Och betänk att flygbranschen själv vill vara fossilfri om tolv år, till 2030.

Valet är inte svårt.

Vill vi ha en öppen tillgänglig värld är flyget helt nödvändigt – i synnerhet på längre sträckor, när det helt enkelt saknas alternativ. Men flyget ska bli grönare.