Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Ny kraschlandning väntar för Miljöpartiet

Annons

Det är alltid något visst när man kan se sprickor i en regering. Veckans ordkrig om Arlanda mellan infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) är en tydlig sådan.

Anmäl text- och faktafel

Det är uppenbart att det skiljer en fullstor avgångshall mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet i synen på Arlandas framtid. Men också i synen på vilken politik som man i regering faktiskt företräder – regeringens gemensamma linje eller det egna partiets.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth har varit tydlig med att regeringen fullföljer arbetet med regeringens flygplatsstrategi från 2017, och att regeringens bägge partier arbetar tillsammans med denna. I detta ingår det Arlandaråd, som förutom ministrar även har ledamöter från myndigheter, statligt ägda bolag, intresseorganisationer, akademi och näringsliv. Rådet syftar till att utveckla Arlanda till Nordens ledande flygplats – och tanken var att rådet skulle ha presenterat en färdplan för Arlanda i slutet av förra året.

Eneroths beskrivning av läget får mothugg. Isabella Lövin vill inte alls kännas vid att regeringen är överens. Hon hävdar tvärtom att det är ”orealistiskt att vi ska bygga ut flygkapaciteten samtidigt som flyget ska minska sina utsläpp”. Att detta är Miljöpartiets linje behöver ingen tveka på, men är det regeringens linje?

Det finns all anledning till rekapitulation. Och att påminna om den utredning – Mer flyg och bostäder, som Anders Sundström var samordnare för – vilken samma partier tillsatte under förra mandatperiodens regeringstid. En utredning som ligger till grund för regeringens politik på området.

Där står att ”Transporter är av grundläggande betydelse för Sverige. På längre avstånd i Sverige är flyget det enda transportmedlet som kan ge en god tillgänglighet. För så gott som alla internationella resor är flyget det enda möjliga valet för en effektiv resa och god tillgänglighet”.

Sundströmsutredningen konstaterade att Arlandas kapacitet måste öka och föreslog en fjärde rullbana som skulle byggas parallellt med två av de befintliga banorna.

Ett av skälen till kapacitetsökningen på Arlanda var, enligt Sundström, att det kunde öppna möjligheten för att på sikt avveckla Bromma flygplats.

De extremt Stockholmsfixerade miljöpartisterna tvingades inse att det faktiskt finns verksamheter i resten av Sverige som är i behov av kommunikationer

Detta är också det värt att påminna om. Under förra mandatperioden jobbade Miljöpartiet hårt för att prompt lägga ned Bromma flygplats – men MP:s förhoppningar kraschlandade. En bred riksdagsmajoritet körde över partiet. Brommas betydelse som nav för det svenska näringslivet är betydande, om man säger så.

Och de extremt Stockholmsfixerade miljöpartisterna tvingades inse att det faktiskt finns verksamheter i resten av Sverige som är i behov av kommunikationer, nationellt och internationellt. Tunnelbanan har begränsningar.

När ännu en infekterad flygplatsstrid tydligt är under uppseglande är det uppenbart att Miljöpartiet riskerar ännu en kraschlandning.

Isabella Lövins linje ligger inte i linje med den regeringspolitik hon är satt att företräda.

Annons