Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Mer pengar till förskoleklass – ett steg på vägen

Den politiska majoriteten (S, KD, C, MP) har börjat fundera hur de ska göra med de nya statliga miljoner, 145 totalt, som nu tillfaller Södertälje kommun. Funderingarna är långtifrån färdiga. Men 35 miljoner kronor har åtminstone blivit öronmärkta.

Två poster sticker ut vad gäller storlek. Dels ska 12 miljoner kronor gå till att stärka äldreomsorgen, dels är 15 miljoner vikta för att ”kostnadstäcka höjt platsbidrag i förskoleklassen”.

Det är klokt. Medlen till äldreomsorgen, givet händelseutvecklingen under coronapandemin och de extraordinära kostnader som den medfört, är helt nödvändiga. Nödvändiga är ett lämpligt ordval även för förstärkningen för sexåringarna, de yngsta skolbarnen.

Läs Tomas Karlsson: Sexåringarna som Boel Godner har glömt bort – Södertälje ger inte ens halva pengen till förskoleklass

Jämfört med flera andra kommuner har Södertälje kommun kraftigt prioriterat ned resurserna till förskoleklass. Detta trots att det i praktiken ute på skolorna knappt är några skillnader i skoldagens längd mellan en elev i förskoleklass eller elever i årskurs 1–3. Organisatoriskt hör de fyra årskullarna till skolornas lågstadium – ändå har pengen per elev för en sexåring bara varit knappt 45 procent av vad en elev i ettan, tvåan eller trean ger.

Södertäljes nedprioritering är en kvarleva från den tid då förskoleklassen inte var en obligatorisk del av grundskolan. Och en olycklig sådan. Den har gjort det ekonomiskt svårt för skolor bland annat vid vikarietillsättning eller när de ska ge sina pedagoger utvecklingstid.

Miljonerna överbrygger inte hela glappet. Men är i alla fall ett steg på vägen.

De 15 miljonerna överbrygger inte hela glappet. Men är i alla fall ett steg på vägen. Målet på sikt måste vara att ge jämlika förutsättningar i hela lågstadiet.