Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Klokt av Larsson – det krävs fler än ”pensionärer och arbetslösa”

Under den förra mandatperioden var antalet avhopp från landets kommunfullmäktigeförsamlingar rekordstort, enligt statistik från SCB. I snitt hoppade 22 procent av de invalda ledamöterna av. Centerpartiet var det parti som hade det minsta antalet avhoppare – Sverigedemokraterna hade flest.

I Södertälje, med 65 platser i kommunfullmäktige, valde 15 ledamöter att kliva av sitt förtroendeuppdrag. I Nykvarn, där fullmäktige har 31 platser, var det fem som lämnade i förtid.

Ser du till könsfördelning var det vanligare att kvinnor hoppade av från kommunfullmäktige. Och tittar du på ålder är det de yngre som lämnar – i åldersgruppen 18–29 år lämnade över 40 procent sin fullmäktigeplats under förra mandatperioden.

Detta går också djupare ned i den kommunala organisationen – på nämnd- och styrelsenivå är avhoppen också många.

Skälen till varför det ser ut så här är olika. Statsvetaren Richard Öhrvall intervjuades av TT i januari i fjol och angav att en anledning till avhoppen är missnöje med hur mycket man kan påverka politiken. Men också att de allra flesta som ägnar sig åt politik på lokal nivå gör det på sin fritid – och när det visar sig att uppdraget kräver mer tid och engagemang än man trott blir det svårt att få det så kallade livspusslet att gå ihop. Och när det gäller i synnerhet den yngsta gruppen är en tredje orsak att man helt enkelt flyttar från orten – för studier eller jobb.

Lejonparten av de som hoppar av i förtid är fritidspolitiker, de har inte politiken som vare sig sitt huvudsakliga värv eller inkomstkälla.

Att köns- och åldersfördelningen direkt efter val ofta har bra balans är partierna måna om, inte minst tack vare sina varvade listor. Men mot slutet av mandatperioden blir det skevare – då landar vi allt som oftast i en övervikt av äldre män.

Det är viktigt att politiker är representativa för de väljare de företräder. Och att den som vill ägna sig åt politik också kan göra det.

Ur demokratisk synpunkt finns det anledning att ta denna utveckling på allvar. Det är viktigt att politiker är representativa för de väljare de företräder. Och att den som vill ägna sig åt politik också kan göra det.

Här har kommunerna och deras nämnder ett stort ansvar som möjliggörare. Ta en sådan sak som sammanträdestider. Även om en politiker är berättigad till ersättning för förlorad arbetsinkomst kan det för många vara en helt omöjlig uppgift att ta ledigt från jobbet eller skolan för att hinna medverka vid ett nämndmöte om det ligger tidigt på dagen.

I exempelvis Södertälje kommun tar de flesta av nämnderna sådan hänsyn. Där är starttiden för mötena oftast satt till 16:00 eller 17:00. Men alla nämnder gör inte så. Det finns tre stora undantag. Tekniska nämnden har haft 13:00 som starttid i flera år och samhällsbyggnadsnämnden har under 2019 också börjat sina sammanträden vid 13:00 – jämfört med 15:00 åren dessförinnan.

Den tredje av Södertäljes nämnder som tycker att 13:00 är en lämplig starttid är äldreomsorgsnämnden. Och vid sitt oktobermöte drev majoriteten igenom att det får bli starttiden även för mötena år 2020. Men majoriteten fick mothugg av moderaterna Anne-Marie Larsson. I sin reservation skriver Larsson (M) att det måste vara möjligt att både vara fritidspolitiker och kunna sköta sitt jobb på dagtid. Och hon konstaterar att: ”Med de föreslagna tiderna när nämnden skall sammanträda är inte detta möjligt. Det kan aldrig vara nämndens intention att endast pensionärer och arbetslösa skall ges möjlighet att delta i det viktiga samhällsuppdraget som politiskt arbete är”.

Larsson är definitivt något på spåren. Vill kommunen ha en större bredd bland sina ledamöter – vid sidan av Larssons nämnda ”pensionärer och arbetslösa” och den grupp som har politiken som arbete – krävs att aktivt underlätta för detta.

För en kommun är det viktigt att göra det lättare för fler att ägna sig åt politik. Då spelar sammanträdestider roll.