Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Höj ambitionen – låt skolbarnen få röra på sig mer

För snart fem år sedan motionerade Kristdemokraternas dåvarande gruppledare Veronica Westergård om att göra det möjligt till mer rörelse för skolans barn och ungdomar.

Westergårds tanke var att möjligheten till utökad fysisk aktivitet i Södertäljes skolor skulle utredas, med målet att höja måluppfyllelsen i skolan.

En genuint god tanke.

Forskningen är tydlig med att fysisk aktivitet förbättrar inlärningsförmågan och hur eleverna presterar i skolan. Vid Lunds universitet har forskarna studerat elever i skånska Bunkeflo under två decennier. I försöket har Bunkefloeleverna haft schemalagd idrott varje dag från årskurs ett till nio – dessa har sedan jämförts med elever i övriga landet som har en ordinär dos idrott.

Lundaforskarna slår fast att ju mer idrott det finns på skolschemat, desto fler elever uppnår behörighet till gymnasiet och det ger också positiva hälsoeffekter längre fram. Inte minst minskar risken för framtida frakturer. Studien slår också hål på myten att idrottsundervisning stjäl tid och kraft från andra skolämnen – tvärtom utgör den en bra grund för att öka kunskaperna i andra ämnen.

Forskarna ville studera hur mycket svenska barn rör på sig – men fick snarare bekräftat hur lite de rör sig.

I fjol publicerade Centrum för idrottsforskning en studie där Karolinska institutet och Livsmedelsverket gemensamt undersökt 1 700 elever på 50 skolor i Sverige – i årskurs fem och åtta i grundskolan samt i tvåan på gymnasiet. Forskarna ville studera hur mycket svenska barn rör på sig – men fick snarare bekräftat hur lite de rör sig. Stillasittandet ökar.

Studien utgick från den rekommendation som Svenska Läkaresällskapet och Svenska Barnläkarföreningen ger: minst 60 minuters daglig fysisk aktivitet för alla mellan 6 och 17 år. Bland pojkarna nådde 44 procent den nivån, men bara 22 procent av flickorna.

Och för alla de tre åldersgrupperna var andelen fysisk, pulshöjande aktivitet högre under skoltid än på fritiden.

Forskningen ger tydliga belägg för det kloka i att, som Veronica Westergård föreslog, utöka möjligheterna att röra på sig just i skolan.

Men tyvärr. Motionen från 2013 satte inte igång någon vidare rörelse hos den politiska majoriteten i Södertälje

Och när ärendet i nästa vecka kommer upp på utbildningsnämndens möte är det påfallande vilken defensiv inställning som Södertäljes rödgröna har. Man sätter sitt hopp till det lagförslag om utökat antal idrottstimmar som ligger på nationell nivå – och lyfter fram enstaka projekt som i dag finns på några få av de kommunala skolorna.

Flera goda initiativ, visst. Men dessa kommer inte alla Södertäljes skolbarn till del.

Kristdemokraterna, med stöd av Alliansen, har med motionen gett utbildningsnämndsordförande Elof Hansjons (S) chansen att göra mer, att höja ambitionsnivån och visa vilja. Så Hansjons, se till att tillsätta en utredning nu.