Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Forssmed får en nästan att bli vänsterpartist

Du måste inte heta Ulla Andersson för att tycka att allt som är gratis är gott, men du är troligen vänsterpartist. De flesta andra inser att det alltid är någon annan som betalar. Och att man måste göra prioriteringar.

Anmäl text- och faktafel

En sentida vänsterpartistisk gratissatsning – till en årlig kostnad för skattebetalarna på 350 miljoner kronor – som regeringen Löfven tog till sig var att låta unga resa kostnadsfritt med kollektivtrafiken. Barn och ungdomar från årskurs sex i grundskolan till och med tvåan på gymnasiet omfattades i somras.

Detta sommarbusskort skulle, så var tanken, även delas ut 2019 och 2020 – med ytterligare 350 miljoner kronor för respektive år.

Nu blir det inte så. När riksdagen röstade ja till Moderaternas och Kristdemokraternas budgetförslag i december innebar det samtidigt ett nej till de fria sommarlovsresorna med kollektivtrafik.

Ulla Andersson (V), partiets ekonomisk-politiska talesperson, dundrade då på twitter om ungas frihet och livsutrymme.

Andersson fick snabbt eldunderstöd av organisationen planka.nu – som får sin livsluft av att andra alltid ska stå för fiolerna. De organiserade ”plankarna” har dragit igång en protestlista som i dagsläget passerat drygt 12 000 namnunderskrifter.

Vid sidan av de ideologiska brösttonerna är det intressant att syna fakta. Hur utföll sommarens gratissatsning? Vad fick man för pengarna?

Landstingets trafikförvaltning har gjort en redovisning som LT tagit del av.

Bryter vi ner 350-miljonersutdelningen hamnade 78,6 miljoner kronor i vår region. SL delade totalt ut drygt 160 000 gratiskort – fler trycktes upp, men alla upptryckta kort nådde inte rätt adressat.

Cirka 90 procent av skolungdomarna i Storstockholm som fick ett kort använde detta vid minst en resa, tio procent använde aldrig kortet. Delar man de anslagna miljonerna med antalet valideringar, eller ”blippningar”, kostade varje resa för de ungdomar som nyttjade kortet cirka elva kronor. I genomsnitt nyttjades gratiskorten för 49 ”blippningar” per kort. 3,5 miljoner ”gratisresor” skedde med buss, 2,5 miljoner med tunnelbana och 850 000 med pendeltåg.

SL har noterat att gratiskorten använts flitigt kring buss- och tunnelbanelinjernas ”ändstationer” – men någon sådan tydlig förändring går inte att se när det gäller exempelvis pendeltågsresandet.

Det finns positiva saker med sommarbusskorten, men det negativa överväger – de kostar väl mycket när de ställs mot annat som välfärden behöver bättre.

SL (liksom andra regiontrafikbolag i landet) upplevde generellt ett ökat resande i målgruppen. Men dessvärre finns ingen riktigt relevant jämförelse som visar hur stor ökningen var, det fritidskort som SL normalt säljer gäller för en annan, längre tidsperiod än sommarens gratiskort. Bolaget har inte heller kunskap om ungdomars köp av enkelbiljetter, sms-biljetter eller reskassa.

Det finns positiva saker med sommarbusskorten, men det negativa överväger – de kostar väl mycket när de ställs mot annat som välfärden behöver bättre.

Du måste inte heta Jakob Forssmed för att argumentera emot. Men du är förmodligen kristdemokrat när du inte nöjer dig med ett högst relevant relevant konstaterande att det handlar om att prioritera – skattemedel kan inte räcka till allt, inget kommer gratis – utan i stället bakar värsta sortens moralkaka.

Denna serverar Jakob Forssmed (KD), ekonomisk-politisk talesperson för partiet, i en debattartikel i Dagens samhälle. Enligt Forssmed verkar det vara en styggelse att ungdomar över huvud taget åker buss, pendeltåg eller tunnelbana – nej, i stället måste de röra på sig eftersom dagens unga alltför ofta blir stillasittande. De fria sommarlovsresorna visar enligt honom på en ”uppenbart missriktad välvilja” och han skriver: ”just i den ålder då den hälsoviktiga fysiska aktiviteten sjunker mest, och just den tid på året när skolgymnastiken tar sommarlov, då ska alla elever, oavsett bostadsort, ges ett gratis busskort. En mer blytung sluta-cykla-signal får man leta efter”.

Forssmed argumenterar inte emot gratiskorten i allmänhet, utan främst mot att unga reser kollektivt i stort. Om hans doktrin blir gällande är det väl lika bra att stoppa barn och ungdomar att åka med kollektivtrafiken även under skolterminerna. Kanske överväga att införa åldersgräns eller åtminstone dra in de gratis busskort som tar eleverna till och från skolan.

Forssmeds argument är i sanning så dumt att man nästan funderar på att bli vänsterpartist.