Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Endast konkurrens kan göra läraryrket bli attraktivt

Annons

Att det råder lärarbrist är ett känt faktum. Och beroende på vem du frågar finns olika lösningar på att komma till rätta med problemet.

Anmäl text- och faktafel

Nuvarande regering, med Socialdemokraterna och Miljöpartiet, har valt att satsa på kvantitet. Kraftig utbyggnad av antalet platser på landets lärarhögskolor ska ge Sverige fler utbildade pedagoger.

Den tanken gränsar till naivitet – eftersom den helt blundar för kvalitetsaspekten. Redan före satsningen på fler utbildningsplatser var söktrycket till vissa lärarutbildningar så lågt att alla som sökte kom in. Det finns exempel på studenter som bara nådde 0,1 poäng på högskoleprovet (vilket i princip är som att inte svara rätt på någonting) – men som ändå lyckades få plats på en lärarutbildning.

Det är inte okej. En förutsättning för att höja svenska elevers kunskaper och stärka resultaten i svensk skola är att det finns duktiga lärare. Som kan sin sak, ja som kan någonting över huvud taget. Lärarhögskolorna ska inte bli en avstjälpningsplats, det krävs konkurrens om platserna. Attraktiviteten på en utbildning där vem som helst kommer in sjunker.

Nu är det hittills så, lyckligtvis, att de studenter som kommit in på lärarutbildningarna utan att vara rustade för detta tenderar att hoppa av

Nya siffror från Universitets- och högskolerådet (UHR) som TT begärt ut visar att det totala antalet antagna till samtliga lärarutbildningar minskade något även nu i höst. Ungefär hälften av höstens alla lärarutbildningar fick inga reserver alls. Alla behöriga sökande kom alltså in utan konkurrens.

Nu är det hittills så, lyckligtvis, att de studenter som kommit in på lärarutbildningarna utan att vara rustade för detta tenderar att hoppa av när de märker att studierna faktiskt ställer krav.

Men från samhällets sida är det ett resursslöseri att bereda plats på utbildningar för dem som inte är rustade att gå där.

Motvikten till regeringens linje, att många ska in på lärarutbildningarna, är att införa krav – exempelvis att studenterna minst ska ha uppnått betyg C i genomsnitt, alternativt som lägst ha 0,5 poäng på högskoleprovet.