Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Det fria skolvalet skapar livschanser

Sedan polisen och andra myndigheter började göra upp listor med såväl utsatta som särskilt utsatta områden har flera saker tydliggjorts. En är givetvis att dessa stadsdelar har stora problem som kräver samhälleliga resurser – en annan är att listorna nyttjas för att ytterligare stigmatisera, bland annat när de tas som intäkt för att beskriva dessa förorter som no go-zoner.

Gemensamt för de utsatta och särskilt utsatta områdena är att andelen utrikesfödda är mycket hög, utbildningsnivån är låg, kriminaliteten är utbredd och de arbetslösa är många – segregationen är utbredd.

Den som vill peka på hur segregerat ett bostadsområde är brukar titta på skolresultaten. Det har bland andra TT, Tidningarnas telegrambyrå, nu gjort genom att studera hur många av eleverna som lämnade grundskolan förra läsåret utan gymnasiebehörighet i de listade stadsdelarna.

I hela riket låg snittet på de icke-behöriga på 17,5 procent. Att jämföra med Bergsjöskolan i Göteborgsförorten Bergsjön där 69,8 procent av 15-åringarna slutade nian utan behörighet i fjol. För Södertäljes del var läget inte riktigt så illa i de tre skolor som ligger i det särskilt utsatta området Ronna/Geneta/Lina hage – Ronnaskolan 27,5 procent, Wasaskolan 18,1 samt Lina grundskola 28,6.

Men när TT sedan följer upp statistiken riktas sökarljuset på de barn och unga som väljer att gå i en annan skola än den som finns i den egna stadsdelen. Deras skolval gör att skolor "dräneras på socialt och intellektuellt kapital", enligt rektorn på Husbygårdsskolan i Stockholm, Magnus Duvnäs och TT-rubriken lyder: ”Fritt skolval bidrar till segregation”.

De elever som själva väljer skola gör helt rätt. Ambition och ansträngning i kombination med friheten som skolvalet ger öppnar livschanser.

Här måste man stanna upp. De elever som själva väljer skola gör helt rätt. Ambition och ansträngning i kombination med friheten som skolvalet ger öppnar livschanser. Och det är extra tydligt för den som bor och växer upp i ett utanförskapsområde. Att stadsdelar är segregerade ska man knappast lasta barnen och ungdomarna som bor där men som studerar någon annanstans för.

Att utmåla det fria skolvalet som roten till det onda, eller att tala i termer om att stoppa det, är att förneka tusentals barn och unga i utsatta stadsdelar möjligheten att skaffa sig den skolgång de själva vill och har rätt till.