Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tomas Karlsson: De digitala möjligheterna går inte att förbjuda

Annons

En av de 73 punkterna i överenskommelsen mellan de båda regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna rör digital teknik i skolan. Där står: ”Mobilförbud införs i klassrum”. Målet är att förbudet ska börja gälla den 1 januari 2021.

Anmäl text- och faktafel

Det är en tydlig framgång för Liberalerna. Att elever använder mobiltelefoner har länge varit en käpphäst för Jan Björklund (L) och partiet efterlyser en mobilfri studiemiljö – att ha mobiltelefon är som att ha keps.

Bland de första åtgärder som Jan Björklund införde under sin tid som minister var just striktare regler kring mobiler. I kapitel fem i Skollagen står i paragraf 22 att ”Rektorn eller en lärare får från en elev omhänderta föremål som används på ett sätt som är störande för utbildningen”. Mobiltelefonen betraktades i diskussionen före lagstiftningen som ett sådant föremål.

Tidigare har Liberalerna stått själva med kravet på att utvidga lagen ytterligare till ett generellt mobilförbud. Men i valet drev även Socialdemokraterna frågan. Och flera socialdemokratiska ministrar låter numera som Björklund. Statsminister Stefan Löfven (S) lyfte mobilförbudet i sin regeringsförklaring och såväl finansminister Magdalena Andersson (S) som utbildningsminister Anna Ekström (S) har pläderat för saken därefter. Utan mobiler kommer studiero per automatik, låter det som.

Debatten har sällan, varken före eller efter, rört sig längre än till just de fyra första orden i överenskommelsen – att förbjuda. I alla fall inte när politiker debatterar.

Problemet är inte att mobiltelefoner används utan hur de används. Mobiler kan verka störande, ja – men tekniken utgör också en formidabel möjlighet.

Ur det sammanhanget är det minst lika viktigt att fortsätta läsa vad som kommer efter förbudsfrasen i fyrpartiöverenskommelsen. Där står att rektor och lärare har rätt att ”bestämma att mobiler kan/ska användas vid olika tillfällen med bestämda syften”.

För problemet är inte att mobiltelefoner används utan hur de används. Mobiler kan verka störande, ja – men tekniken utgör också en formidabel möjlighet. Den debatten är avsevärt mer intressant.

För precis som att den digitala utvecklingen och tillvänjningen går snabbt i samhället i stort gör den även det inom skolvärlden. Helt nya möjligheter till vässad och mer tillgänglig undervisning blommar ut tack vare den mobila tekniken.

Hovsjöskolan i Södertälje är en som tagit till sig de digitala möjligheterna. LT har tidigare berättat om skolans satsning på det digitala läromedlet Studi som bland annat ger föräldrar en god möjlighet att följa vad barnen arbetar med i skolan. Och verktyget fungerar på flera olika språk.

Nu i veckan fick Hovsjöskolans pedagoger och intresserade föräldrar besök av Abdul Chohan, från engelska Bolton. LT var också där. Chohan har i många år arbetat med mobil inlärning, ofta med barn och ungdomar från socioekonomiskt svaga hem. Elever och lärare använder den digitala tekniken medvetet i undervisningen. Utrustade med läsplattor och med appars hjälp kan grodor dissikeras och jordens inre utforskas. Bland mycket annat.

Bland de detaljer som finns att plocka upp från detta är tanken med att ge talad återkoppling på elevernas arbeten. När en elev skrivit (med papper och penna) ned sin uppgift, fotograferar hen av jobbet och skickar in det. Läraren tar upp uppgiften på sin skärm och kan markera delar av texten och lämna respons direkt med ett röstmeddelande som både eleven och elevens föräldrar tar del av. Det går snabbt, det minskar lärarens arbetsbörda i att rätta och administrera och, visar det sig, gör det lättare för elever och föräldrar att ta till sig vad som kan förbättras när man hör lärarens röst – i stället för att försöka tyda en notering på papper.

Intresset för Chohans digitala insikter är stort – han har rest runt till skolor och utbildningsansvariga på alla kontinenter utom Sydamerika. Och som han sade i en intervju med it-nyhetsförmedlaren Voister, är tekniken ett hjälpmedel för att överbrygga sociala klyftor: ”Det spelar ingen roll vilket samhällsskikt du kommer ifrån utan vi investerar i den bästa möjliga teknologin till varje barn, och dessa verktyg kan de sedan använda hemma. Det finns andra exempel där barnens familjer själva får stå för teknologin, och då blir det inte jämlikt.”

Tanken kittlar. Att bejaka teknologi i skolan skapar större jämlikhet.

Kan man säga detsamma om mobilförbud?

Annons