Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Både Södertälje och Nykvarn måste jobba mer med företagsklimatet

Det var 2001 som Svenskt näringsliv började med att ta tempen på det svenska företagsklimatet – och att presentera temperaturskillnaderna mellan landets kommuner i form av en rankning. Mätningen presenteras i två omgångar – dels på våren när sammanställningen av den genomförda enkätundersökningen med organisationens medlemsföretag presenteras, dels på hösten när denna enkätundersökning bakas ihop med statistisk rådata och kommunerna rangordnas sinsemellan.

Nu har den första av 2018 års två delar av denna rankning släppts. I Sverige blir företagsklimatet allt bättre, men för Södertälje kommun kan vi räkna in ännu ett förlorat år i det som, åtminstone enligt kommunledningen, ska vara en högt prioriterad fråga. Företagsklimatet i Södertälje har på nytt försämrats i denna rankning. Södertäljeföretagens sammanfattande omdöme av det lokala företagsklimatet hamnar i år 2,95 på en sexgradig skala.

Vi såg samma tendens i början på månaden när Sveriges kommuner och landsting presenterade sitt Nöjd kund-index – de lokala företagen gav Södertälje ett bottenbetyg.

Och nu går detta igen hos Svenskt näringsliv. Främst är det kommunens service som får svaga omdömen av de lokala företagarna, låga betyg får även de kommunala tjänstemännens attityder visavi näringslivet.

I en kommentar till rapporten konstaterar Svenskt näringslivs regionchef Annika Bröms att "De flesta kontakter som företagen har med kommunen är i tillstånds- och tillsynsärenden och då måste servicen vara bättre".

Ungefär det samma har organisationens regionchefer sagt om Södertälje sedan mätningens begynnelse vid millennieskiftet.

När företagen själva får rangordna vilka åtgärder som kommunen borde prioritera är det tre som sticker ut. Det gäller (i fallande ordning) snabbare handläggningstider, bättre förståelse hos tjänstemän och politiker för företagande samt bättre dialog mellan kommunen och företag.

Tre självklara, jordnära önskemål som tål att ta till sig.

Med tanke på att de olika åtgärder som Södertäljes rödgröna majoritet med Boel Godner (S) i spetsen har provat på senare år för att tina upp relationen till det lokala näringslivet – där Destination Södertälje, kommunens Kontaktcenter och en ny företagarportal på hemsidan är några – inte gett någon märkbar förändring kanske just dessa tre prioriteringar borde vara det som också kommunen ska prioritera framöver.

Nykvarn tror sig gärna vara företagarvänligt och har definitivt tillkämpat sig ett sådant renommé. Men uppenbart har företagsklimatet blivit rejält mycket svalare på senare år.

Intressant i sammanhanget är att företagen i grannkommunen Nykvarn prioriterar exakt samma tre punkter– men där är det en bättre dialog mellan kommunen och företagen som är i topp tillsammans med snabbare handläggningstider.

Nykvarn tror sig gärna vara företagarvänligt och har definitivt tillkämpat sig ett sådant renommé. Men uppenbart har företagsklimatet blivit rejält mycket svalare på senare år. Kurvan för det samlade omdömet av företagsklimatet pekar brant nedåt. Kommunen ligger nu på 3,3 på den sexgradiga skalan och hamnar under riksgenomsnittet, vilket bara har hänt en enda gång tidigare (2013) sedan mätningarna startade.

Det stämmer till eftertanke hos kommunstyrelseordförande Bob Wållberg (NP) och de andra i kommunhuset.