Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Även lågt hängande frukter kan ta tid att plocka

Redan på 1870-talet väcktes de första tankarna på att bygga järnväg mellan Eskilstuna och Södertälje – och efter flera turer under nästan 25 års tid startade till slut Norra Södermanlands jernvägsaktiebolag person- och godstrafik på sträckan hösten 1895.

Anmäl text- och faktafel

Banan övertogs av staten 1931, elektrifierades 1936 och den sista färden på den då ålderstigna banan gick 1995 – hundra år efter premiärturen. Den sista tiden var enbart sträckan mellan Södertälje och Åkers styckebruk i drift.

Det bärande skälet till nedläggningen var bygget av nya moderna Svealandsbanan, som invigdes ett par år senare.

Där under 1990-talets mitt inleddes vad som skulle bli en ny 25-årsfas – för redan före det att rälsen hunnit avlägsnats kom de första förslagen om att nyttja banvallen till att bygga cykelväg från Nykvarn till Södertälje.

Och när Vägverket 1997 – tillsammans med bland andra länsstyrelsen och Stockholms läns landsting – arbetade med en samlad plan för regionala cykelstråk ställde sig den dåvarande miljö- och stadsbyggnadsnämnden i Södertälje (Nykvarn hade ännu inte blivit egen kommun) positiv till att ha en cykelväg på sträckan. I LT:s nyhetsartikel framgår att politikerna i nämnden ansåg det vara prioriterat ”att förbinda ytterområden som Nykvarn och Järna med tätorten och med varandra” – och förslaget var att cykelvägen till Nykvarn skulle anläggas på gamla Eskilstunabanans banvall.

Samma förslag hade redan tidigare behandlats i allra högsta instans i Södertälje – men kommunstyrelsen sade den gången nej eftersom det ansågs vara alltför kostsamt.

Efter millennieskiftet blev planerna på att kunna cykla där tågen tidigare kört även en prioriterad fråga i nya Nykvarns kommun. Vid budgetfullmäktige i oktober år 2000 avsatte kommunen 100 000 kronor för att utreda en cykelväg till Södertälje längs den gamla banvallen. Ett halvår senare, motionerade Eino Long från Nykvarnspartiet (som tillhörde oppositionen) om samma sak. Den dåvarande kommunmajoriteten – Socialdemokraterna, Folkpartiet och Centerpartiet – gillade idén och summan för att utreda frågan ordentligt budgeterades nu till 300 000 kronor.

Trots det har vurmen för cykling hittills enbart varit snack. Munlädret har varit väloljat, inte cykelkedjan.

Och ungefär så där har det låtit sedan dess. I två decennier har ansvariga lokalpolitiker påstått sig vilja satsa på cyklingen – allra helst miljöpartisterna i Södertälje – såväl inom respektive kommun som över kommungränsen. Och då har banvallen ständigt funnits där som ett attraktivt alternativ, en lågt hängande frukt eftersom grovjobbet redan är gjort.

Trots det har vurmen för cykling hittills enbart varit snack. Munlädret har varit väloljat, inte cykelkedjan.

När de två kommunerna nu gemensamt går ut med att det ska byggas sex kilometer gång- och cykelväg mellan Mörby industriområde och Hantverksvägen i Hovsjö – där tågen tidigare gick – kan ändå den mest luttrade cykelentusiast måhända känna ett uns av hopp. För denna gång verkar det bli verklig verkstad av det ofta upprepade löftet.

Det är förvisso ännu oklart när bygget ska vara klart – en entreprenör ska, enligt ett pressmeddelande, upphandlas och byggstarten har preliminärt satts till ”tidigast efter årsskiftet 2019/2020” – men så här konkreta har planerna aldrig varit tidigare.