Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tomas Karlsson: Att köra skolskjuts i uppförsbacke

Vid upphandlingar är regeln så gott som alltid att billigast vinner. Men är billigast alltid bäst?

Det är en fråga som måste ställas efter denna första vecka på terminen – fråga Södertäljes skolbarn och deras föräldrar.

För pluskunder [+]: Stora problem med skolskjutsen – redan innan skolan börjat: "Vi pratar om barn – inte sophämtning"

När företaget Samtrans nu fått överta ansvaret för att skjutsa Södertäljes skolbarn till sina respektive skolor har det mesta gått snett – men billigt blev det.

Vid sidan av Södertälje taxi – som hade skolskjutsuppdraget tidigare – var Samtrans det enda bolaget som svarade på Telge inköps förfrågningsunderlag och kom in med ett anbud. Södertälje taxis anbud låg cirka två miljoner kronor, eller tio procent, högre per år än Samtrans – och det senare bolaget fick ta över.

För Samtrans är detta värsta tänkbara start – som bekant får du aldrig en andra chans att göra ett första intryck.

Vi får aldrig veta om de där extra kronorna som Södertälje taxi begärde är priset man måste betala för att:

• ha ordentligt planerade turer.

• chaufförerna ska hitta till upphämtningsplatserna och känna till vägarna till skolan.

• skolbarnen ska kunna komma i tid till sina lektioner.

• samtliga barn som har rätt till skolskjuts ska finnas med på taxiföretagets listor så att inget barn – ja, eller hundra barn – glöms bort.

Men en sak vet vi bestämt. Det ha blivit rena haveriet.

Förtroendet är i botten hos alla dem som drabbats och de är många – Samtrans har en rejäl uppförsbacke nu. För Samtrans är detta värsta tänkbara start – som bekant får du aldrig en andra chans att göra ett första intryck.

För dig som är pluskund [+]: Samtrans missade nästan hundra barn som skulle ha skolskjuts: ”Det är oerhört allvarligt”

Samtidigt vore det oärligt att lägga all skuld på taxibolaget – uppenbart är att kommunikationen mellan beställaren, Södertälje kommun, och Samtrans har en hel del i övrigt att önska. Inte minst vad gäller beställningarna.

Utbildningskontoret och de enskilda skolorna har en hel del rannsakan att göra.

Bara en sådan sak som att klargöra schemat, vilka klockslag som gäller för när skolskjutsbarnens skoldag börjar och slutar, för Samtrans. Det kan omöjligt vara särskilt svårt att framföra. Tvärtom borde en sådan information vara såväl relevant som grundläggande.

Ändå har det uppenbarligen fallerat på många skolor.

Läs också [+]: Kommunen i krismöte efter kritikstormen mot den nya skolskjutsen: "Det har inte fungerat"

Om transportbolaget tror att klockslaget 08:10 betyder att barnen ska lämnas vid skolan då – medan det i själva verket är tiden för när första lektionen inleds på många skolor – blir det snett. Barn får försenad ankomst när de inte hinner in till klassrummet (och helst dessförinnan ha hunnit hänga av sig kläder och tagit av skor). Samma sak i andra änden. Chauffören kanske inte ska ha en instruktion om att åka 15:15, om det är klockslaget för när sista lektionen slutar.

För pluskunder [+]: Efter kritiken mot skolskjutsen – nu svarar Samtrans: ”Det är väldigt beklagligt”

När denna vecka, som bestått av ren brandutryckning för att rädda situationen var helst problemen uppstått, är över måste kommunens utbildningsanordnare sätta sig ner och göra en utvärdering. Lista allt som blev fel, vad som Samtrans rår över och vilka missar som kommunen själv bär ansvar för.

Läs även [+]: Trots kritikstormen: Kommunen vägrar bryta med Samtrans – sparar miljoner på nya avtalet

Det är om inte viktigt inför kommande upphandlingar. När nästa lågprisleverantör ska ta hand om Södertäljes skolbarn.

► Ladda ner LT:s nyhetsapp gratis till din Iphone här eller till din Android här!