Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tobias Samuelsson: Trafikskolor blir omkörda av kriminella

Maria, som jobbar på en trafikskola i Stockholms län, berättar att nästan alla av hennes kollegor har fått gå, främst på grund av konkurrensen från svarta verksamheter. Maria heter egentligen något annat. Det gör även Paul. Och Emma.

De är alla lärare på trafikskolor men framträder under pseudonymer i granskningarna från TT och SVT av rädsla för svartåkarna.

Anmäl text- och faktafel

Rädslan är inte obefogad. När en trafiklärare häromåret valde att framträda med namn i LT berättade han att risken för sönderskurna däck var stor. Två dagar senare hade någon krossat två rutor på en av trafikskolans bilar.

De oseriösa aktörerna riktar sig framför allt till nyanlända. Förutom att de kan ha helt andra priser när betalning tas under bordet erbjuder de ofta körlektioner på hemspråket. Många blir dock lurade och betalar för undermåliga lektioner av outbildade lärare. Trafikskolor vittnar om elever som kommer till dem för att börja om med körlektioner efter att ha blivit blåsta på tusentals kronor av svartåkare.

Ekobrottsmyndigheten har i flera fall dragit kopplingar till organiserad brottslighet, som också har ett våldskapital, vilket har använts som påtryckning efter att trafikskolor tipsat myndigheter. Det förklarar varför lärare på trafikskolor inte vågar framträda med namn i media. Exempel finns också på fall där trafiklärare inte vågar vittna inför rätten, trots att deras verksamhet går på knäna.

Ingenstans verkar heller problemet vara så utbrett som i Södertälje. I maj genomfördes här en omfattande kontrollinsats. Av ett 40-tal kontrollerade fordon, upptäcktes i fem fall personer som blev misstänkta för att bedriva olovlig körutbildning. Även eleverna rapporterades för olovlig körning.

Särskilt uppseendeväckande är det hur öppet kriminella bedriver sin verksamhet. Det är nya bilar med dubbelkommando och röd övningskörningsskylt. Och till uppkörningen lånas bilen ut till eleven, som att det vore en elev från vilken trafikskola som helst när Trafikverkets inspektör intar passagerarsätet.

Svartåkarna kan vara öppna med sin verksamhet, då de oftast kommer undan. Och den som väl döms för brott mot trafikskolelagen får som mest dagsböter. Bokföringsbrott kan ge kännbara straff, men ekobrott kräver inte sällan stora utredningar och få som bedriver olaglig trafikskoleverksamhet åker dit.

Myndigheternas uppvaknande framstår också som yrvaket. Trots att problemen med fusk på teoriprovet sedan länge är kända, ändrades systemet först förra året. Fram till 2012 var antalet elever som en privatperson kunde övningsköra med obegränsat. Sen dess är taket 15 elever, men det har gjort föga för att knäcka svartåkarnas verksamhet.

I en enkätstudie som beställdes av Trafikverket förra året framgår att verksamheten med svarta körlektioner verkar relativt utbredd. Fordonsregistret ger också en fingervisning: 2018 fanns 3 394 registrerade bilar med dubbelkommando – som inte var eller har varit registrerade av en trafikskola.

Bland ägarna finns säkert en och annan konsulterande trafiklärare, men Statens väg- och transportforskningsinstitut som har gjort studien erkänner att de inte vet. Uppenbart är dock att straffen behöver höjas och kontrollerna skärpas. Oseriösa verksamheter som slår undan benen för en hel bransch är inget som vi stillatigande kan acceptera.