Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tänk om när Scania tänker grönt

Scania erbjuder sina anställda möjligheten att inneha en ny miljövänlig bil. Till fromma för miljön i Södertälje.
Men kommunen valde att säga nej till en nästan identisk idé. Där bör man tänka till på nytt.

Pratar vi bilar ur ett miljöperspektiv finns det några påståenden som har blivit vedertagna sanningar: Att Sveriges bilpark är ålderstigen jämfört med andra länder i Europa är en. Att vi bör köra på icke-fossila bränslen är en annan.

Lägg ihop de två – och du inser att äldre fossil-drivna fordon orsakar större miljöpåverkan än vad nya bilar som går på el, biogas eller etanol gör.

Runt om i landet har privata arbetsgivare men även kommuner - här i länet har Tyresö tagit täten – erbjudit sina anställda att köpa en personalbil. Mot ett bruttolöneavdrag får personalen möjlighet att köpa en ny bil – där de miljövänliga bilarna är skattemässigt gynnade. Upplägget blir kostnadsneutralt för arbetsgivaren och innebär för arbetstagaren en lägre kostnad för en fabriksny bil jämfört med om man köpt bilen privat.

I exemplet med Scania, som du kunde läsa om i LT i går, erbjuds alla anställda ett antal modeller från fyra av bilmärkena som ingår i Volkswagen group.

En förhoppning som Scanias presschef Hans-Åke Danielsson gav uttryck för i artikeln är att det ”kan innebära att vi får betydligt fler miljövänliga bilar i Södertälje eftersom de har lägre förmånsvärde och därmed blir billigare”.

Fler miljövänliga bilar i Södertälje – det borde väl ligga i linje med den allmäna politiska viljan i kommunen?

Det kan man förledas att tro.

Men när Centerpartiets Tage Gripenstam 2008 ville att kommunen skulle ta fram ett kostnadsneutralt koncept för kommunen att erbjuda personalen möjlighet att genom avtal leasa en miljöklassad personbil blev det nej.

Tage Gripenstam skriver i sin motion att det är ett sätt för Södertälje att ”gå ett steg längre i vårt klimatarbete och i våra satsningar på personalen”. Dessutom anser han att det stärker kommunen som en ”modern arbetsgivare” – miljömedveten och mån om sina anställda.

Det märkliga är att när man läser den utredning som personalutskottet sedan genomförde så är den i hög grad positivt inställd till själva konceptet så länge man neutralt granskar kärnfrågan.

Men där smyger också in ett allmänt tyckande med en fientlig inställning till bilen. Tjänstemännen skriver att ”många menar att samhället för miljöns skull måste ställa om från personbilsresande till mer kollektivt resande samt till cykling och promenader” och att det inte är självklart att Södertälje ska ”gå i bräschen för att också med ett

personalbilserbjudande ´legitimera´ en fortsatt ökning av bilkörningen”.

Denna utredning låg sedan till grund för att kommunstyrelsen röstade ned Centerpartiets motion.

Men är det verkligen klokskap?

Hur såta vänner vi än är – jag är en – av kollektivresor, gång- och cykeltrafik och hur ofta vi än låter bilen stå, så kvarstår faktum. Väldigt få Södertäljebor klarar sig utan bil. Och många Södertäljebor är anställda av Södertälje kommun. Om så bara några av dessa kan köra en miljövänligare bil i stället för en äldre bensindriven så är det en direkt miljövinst.

Södertälje kommun bör tänka om, gör som Scania.