Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tala klarspråk om hur många som läser LT

På ledarplats kritiserar Tomas Karlsson kommunens historieskrivning vad gäller hanteringen av Lenny Clarhälls konstverk Skogen – nu till sist placerat i vårt stadshus.

Skönskrivning är dock inte kommunen ensam om. I samma tidning beskriver LT:s chefredaktör Daniel Nordström papperstidningens glädjande utveckling – att allt fler läser den och att 35 000 personer numera tar del av innehållet jämfört med 32 000 föregående år.

Tidigare har alltid regel varit att upplagan redovisats i dess upp- och nedgångar. Eftersom LT:s och andra papperstidningars upplagor via prenumeration och direktförsäljning sjunker år för år väljer ägare och chefredaktörer numera att använda andra framgångsmått: antal läsare, spridningsområde, inloggningar på hemsidor med mera.

I stället för en rak beskrivning av antal prenumeranter av pappers- eller digital tidning söker man jämförelsemått som indikerar framgång.

LT:s upplaga var 2015 enligt Tidningsstatistik, TS, 10 600 ex per vardag för att 2016 ha minskat till 9 800. Av dessa var 7 500 fullt betalande. Siffrorna för 2017 finns ännu inte officiellt publicerade. Min fråga till Daniel Nordström är förstås: Hur har upplagan förändrats detta senaste år?

Att välja de mått som indikerar framgång och undvika negativ upplageutveckling kallar jag för att skönmåla

Jag kan förstå att en chefredaktör är intresserad av att gjuta mod och styrka i en krympande redaktion och påpeka det fantastiska jobb man gör. Men att välja de mått som indikerar framgång och undvika negativ upplageutveckling kallar jag för att skönmåla, ungefär på samma sätt som Södertälje kommun sägs ha gjort när man beskriver hur man handskats med Clarhälls konstverk.

På samma sätt som alla makthavare väljer att beskriva framgångar, inte nederlag, väljer Nordström att undvika svårigheter och komplikationer inför framtiden. Det är synd. Jag tror dock att vi läsare vill ha en allsidig redovisning av tidningens utveckling, på gott och på ont, och den fick vi inte nu. Det är beklagligt.

Staffan Olsson

alltid prenumerant 

Svar: Det kan vara klurigt med siffror, därför är det bra att du lyfter denna fråga.

Ja, det är korrekt att LT:s räckvidd har ökat på det sätt du beskriver. 35 000 tar numera del av tidningen varje dag, jämfört med 32 000 föregående år. Det ger en ökning av räckvidden med 9,4 procent. LT är så mycket mer än en tidning i papper. Förutom tidningen har vi även digitala framgångar.

Det är riktigt att LT, precis som majoriteten av landets tidningar, har sett en upplageminskning i tidningen.

Om man jämför februari 2017 mot februari 2018 är tappet för tidningen 9,5 procent.

Om man däremot adderar även våra digitala Pluskunder – vilket man förstås bör göra när man pratar om den totala upplagevolymen – ser vi en ökning av prenumeranter med 1,8 procent under samma tidsperiod.

Mitt syfte är inte att skönmåla siffror, utan att uppge fakta. I detta fall är det glädjande fakta.

Daniel Nordström

chefredaktör och ansvarig utgivare lt.se

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare