Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sydpoolen utan både restaurang och service

Sydpoolen är ett av favoritställena för min son. Det finns mat, han kan leka och man kan ha en heldag ute och ha roligt. Han har fragil x-syndrom och är autistisk, vilket ofta gör att besök på olika ställen är väldigt svårt.

Var på besök på Sydpoolen en fredag under jullovet med båda mina barn. När jag köpte biljetterna sade kassörskan att vi får tre kuponger till smörgås. Jag blev väldigt överraskad med tanke på att man aldrig får något gratis, men där fanns en hake. Hon berättade inte att restaurangen var stängd.

Om jag hade vetat skulle vi aldrig gått in. Då skulle vi åkt och ätit först.

Anmäl text- och faktafel

Normalt äter vi inne vid badet efter att barnen har lekt en stund. Och som jag har sagt tidigare är min son väldigt känslig Han kan inte som andra barn äta vad som helst. Han äter aldrig smörgås, han äter inte vissa maträtter – och för vår del fungerar det alltid bra på Sydpoolen med chicken nuggets och pommes frites.

Det är först när vi gått in som vi märker att restaurangen är stängd. Jag fick panik. Väl medveten om att denna dag blir helvetet för mig – utan mat för min lille. Efter en timme blir barnen hungriga och jag säger till båda att det finns smörgås. Den äldsta har inget problem, tar emot smörgåsen. Men lillen skriker, går ned i vattnet och vill ej äta.

Man kan välja mellan bulle och smörgås som lunch. Jippie.

Jag går och kollar om det finns någonting annat som han kan ha. Ja, det finns bullar också.

Man kan välja mellan bulle och smörgås som lunch. Jippie.

Jag vet åtminstone att han gillar bullar så jag tar med kupongen som finns kvar och frågar efter en bulle till honom. Tjejen i kassan svarar att nej, så kan vi inte göra, vi har räknat dem och man kan inte få någon extra.

Vilken bullshit, tänker jag, hur kunde de veta hur många personer som skulle till Sydpoolen just denna dag för att sedan kunna räkna bullarna? Varför kan de inte ta betalt för en extra bulle när det inte finns något annat att erbjuda och serveringen har stängt?

Och som svar till min fråga när restaurangen åter ska öppnas säger hon kanske aldrig, den är såld och de vet inte när kommer nya ägare.

Jag tycker att det är väldigt dåligt.

De tar ingen hänsyn till familj med barn som har funktionshinder. Att be om en extra bulle var som om man frågat om 100 000 kronor.

Jag kände mig väldigt nedtryckt av deras bemötande. På grund av restaurangen fick vi ha en kort dag på Sydpoolen. Och jag tror inte att detta ställe längre är en favoritplats för mina barn att åka till. Det vill säga vi får hitta en annan plats och åka dit i stället.

Södertälje växer ganska snabbt och det måste finnas olika attraktioner för turister och även invånare. Jag kan inte förstå varför man försämrar servicen så – jag tror inte att Sydpoolen kommer kunna överleva så mycket längre om det inte finns en riktig struktur med bra service.

Negin Nazar

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel