Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tv-kanalen Suryoyo sat varnar personalen

Sent i går kväll kom styrelsen för Suryoyo sat med ett officiellt uttalande där man tar avstånd från den manipulerade bild som visats i tv-kanalen.

Annons
På det övre officiella fotografiet från turkiska presidentens hemsida står biskop Yusuf Cetin och president Abdullah Gül i mitten. Längst till höger står Robert Halef, riksdagsledamot, Hobil Rhawi, Assyriska riksförbundet, Sait Susin, syrisk-ortodoxa stiftet i Istanbul samt Kenan Anter, Syrianska riksförbundet och Nail Yoken, Assyriska riksförbundet.Men när tv-kanalen Suryoyo sat visade bilden var den manipulerad. Kenan Anters överkropp har flyttats intill Robert Halef där Hobil Rhawi stod, men Rhawis ben och hand är kvar.

De två senaste dagarna har LT:s läsare kunnat läsa om en bild som manipulerats av den Södertäljebaserade syrianska tv-kanalen Suryoyo sat.

– Det är ytterst beklagligt och olyckligt det som inträffat och något som inte ska kunna ske. Bildmanipuleringen har skett helt utan styrelsens eller ledningens kännedom och det är först i efterhand som jag blivit informerad om detta tråkiga tilltag, säger Suryoyo sats ordförande Yusuf Aydin.

Kanske var syftet att sätta fokus på de två syrianska representanterna genom att placera dem nära varandra. Eller närmare presidenten. Yusuf Aydin säger sig inte ha fått någon bra förklaring.

Personalen som varit inblandad har enligt Aydin fått en varning och åtgärder ska vidtas för att något liknande inte ska ske igen.

– Jag som ordförande och ansvarig utgivare tar på mig ansvaret för att vi brustit i våra interna rutiner. Och om någon tagit illa vid sig av händelsen så vill jag å Suryoyo sats vägnar djupt beklaga det inträffade.

För att ytterligare visa på att detta inte varit sanktionerat av styrelse eller ledning vill Aydin framhålla att den oredigerade bilden sändes på Suryoyo Sats nyheter den 19 februari, dagen efter det att bilden togs.

Mer läsning

Annons