Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilmek kan bli olagligt

I höst kan det bli olagligt att meka med bilen. Naturvårdsverket föreslår att enbart auktoriserade bilskrotar ska ha rätt att plocka isär gamla bilar.OBS: Detta är en gammal artikel. Den publicerades först 23 juli 2012.

Annons
Vill kunna meka. Göran Wennerström och nyblivna frun Ingrid vill inte att mekande med jänkaren ska betraktas som olaglig verksamhet. ”Det tar död på en kultur”, säger Göran.

I garaget på Frejagatan står den med öppen motorhuv, Göran Wennerströms Chevrolet Caprice från 1989. Den har inte rullat på tre år och täcks av ett tjockt lager damm. Efter att motorn och växellådan rasat en gång i tiden har Göran satt i en gammal motor och fått bilen att fungera. Men om några månader kan det betraktas som brottsligt.

Naturvårdsverket har på uppdrag av regeringen utrett omhändertagandet av uttjänta bilar och en del av det utarbetade förslaget är att straffbelägga obehöriga som skrotar gamla bilar, något som kan komma att påverka alla de privatpersoner som använder uttjänta reservdelsbilar för att bygga nya bilar.

– Det mest vansinniga de kommit med är att man inte ska få använda gamla reservdelar. Det mest miljövänliga är ju att använda begagnade delar till att bygga nya bilar, men i stället ska man köpa nytt, säger Göran Wennerström.

En slutsats som Naturvårdsverket dragit är att vissa inte alls följer de krav som ställs på omhändertagandet och att illegal skrotning är ett problem som bör åtgärdas. I utredningen skriver man att all skrotning, vilket i lagens mening innefattar återanvändning, ska ske på auktoriserade bilskrotar.

Göran Wennerström, som mekat med bilar sedan han var 15 år gammal, tror att många med hobby att renovera gamla bilar tvingas ge upp sina drömmar. Själv köpte han den begagnade motorn och växellådan för bara 2 000 kronor.

– Det blir för dyrt. Jag är själv långtradarchaffis och har alltid varit en knegare och då funkar det inte att köpa nytt utan jag måste kolla på vad det kostar.

En protestgrupp som startats på Facebook har i dag nästan 12 800 medlemmar och Motorhistoriska riksförbundet, MHRF, skrev hösten 2011 en remiss i ärendet. Med nästan 100 000 registrerade medlemmar och ägare till över en halv miljon historiska vägfordon i ryggen skriver MHRF:s generalsekreterare Jan Tägt att man ”ser mycket allvarligt på det lagda förslaget och de konsekvenser det kommer att medföra för enskilda som demonterar sina fordon”.

Göran Wennerström tror att fler än så blir arga om lagändringen klubbas igenom av riksdagen i höst.

– Går det igenom kommer en halv miljon personer bli illegala och begå brott varje dag. Och alla som växer upp med det här intresset kommer att tvingas göra någonting annat.

– Det tar död på en kultur och det får bara inte hända, säger han.

Läs också: Arga motorälskare och Raggarkulturen lever i Södra

Förslaget

Det ska bli straffbart att ta emot och skrota uttjänta bilar.

All skrotning ska ske på auktoriserade bilskrotar.

Den registrerade ägaren blir betalningsskyldig vid flyttning av övergivna fordon och kommunerna ges rätt att flytta fordon.

Källa: Naturvårdsverket

Mer läsning

Annons