Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Axel fick kontot länsat från Polen

Ett bankkort han inte beställde och en stulen postsäck. Så har troligen Axels bankkonto kapats. – Det kanske finns fler drabbade, säger han.

Annons
Axel fick sin identitet stulet och bankkontot länsat.

Axel upptäckte när han skulle betala parkering att köpet inte medgavs trots att han visste att det fanns pengar där.

– Jag förde över mer pengar men det funkade ändå inte så min kompis fick betala både parkering och lunch åt mig, säger han.

När han kom hem kollade han sitt bankkonto och upptäckte att det dragits massa pengar från hans konto – och att det fanns ytterligare ett bankkort i hans namn som han inte kände till.

Axel gick till Swedbanks kontor i Södertälje för att kolla vad som hänt.

– Först trodde de inte på mig men när jag övertygade dem att kolla mitt konto såg de att någon loggat in med säkerhetsdosa från Polen. Jag har aldrig varit där, känner ingen där och har inte lämnat ut min dosa till någon eller varit oaktsam på annat sätt, säger han.

Kortet och dosan spärrades direkt och han fick nya.

– Troligen får jag alla pengarna tillbaka men banken kan inte göra något förrän den sista transaktionen gått från att vara skyddat belopp, säger Axel.

Han började fundera hur någon kommit över hans uppgifter och kom på att han någon dag tidigare fått ett meddelande från PostNord att en postsäck stulits i Grusåsen där han bor.

– Förmodligen låg mitt kort, som jag varken beställt eller kände till, i påsen och förmodligen har bedragarna med hjälp av uppgifterna i brevet även kommit över säkerhetsdosans kod, vilket känns väldigt olustigt, om man inte kan lita på den hur ska man göra då, säger han.

Axel polisanmälde händelsen men vill ändå gå ut och varna andra.

– Varför händer det här mig? Det känns nästan planerat. Vem vet, de som ligger bakom det här kanske har gjort en spaning och beställt fler kort till andra boende i samma område och sedan kommit över alla uppgifter i den stulna postsäcken så att fler är drabbade, säger han.

Jan O. Olsson, förundersökningsledare vid polisens nationella bedrägericenter, skrev på DN Debatt i går att de flesta kortutgivare har möjlighet att stoppa den här typen av bedrägerier – men gör det inte.

Han skrev även att 2014 stals över en miljard dataposter, där det ibland fanns kortuppgifter, lösenord, personuppgifter och annan mycket känslig information.

Jan O. Olsson menar att bankerna ska se till att korten generellt är stängda för internetköp och att det ska krävas en extra kod för köp över nätet, vilket skulle minska bedrägerierna.

”Polismyndigheten har inte möjlighet att utreda det som sker, inte på långa vägar, jag lovar”, skriver han.

Swedbank säger att de normalt ersätter kunder som blivit utsatta för bedrägeri.

Fotnot: Med tanke på det som hänt vill Axel inte figurera med sitt efternamn.

Mer läsning

Annons