Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ställ inte omöjliga miljökrav på lastbilstillverkarna

Nu bestäms spelreglerna för den svenska och europeiska lastbilsindustrin för en lång tid i EU. För första gången ska EU sätta reduktionsmål för att minska koldioxidutsläppen för tunga fordon till 2030.

Det är inte bara viktigt för klimatet, utan även avgörande för jobb och tillväxt i Sverige, särskilt i Södertälje.

Men efter omröstningen i Europaparlamentets miljöutskottet har alla som bryr sig om den svenska och europeiska lastbilsindustrin anledning att vara oroade.

Anmäl text- och faktafel

Lastbilstillverkning är viktig för svensk konkurrenskraft och svenska jobb. Särskilt här i Södertälje där Scania har cirka 15 000 anställda. Lastbilstransporter är också avgörande för handeln i ett stort och glesbefolkat land som Sverige. Men även nödvändiga transporter skapar utsläpp och vägtrafiken står för över 30 procent av Sveriges utsläpp. Utsläppen från lastbilar måste minska om vi ska nå EU:s mål om 40 procent lägre utsläpp till 2030 och leva upp till åtagandena under Parisavtalet.

Men en legitim strävan efter att minska utsläppen får inte leda till att jobben och konkurrenskraften inom en av Sveriges viktigaste sektorer går förlorad genom orimliga krav på lastbilstillverkarna. I grunden fungerar nämligen konkurrensen mellan lastbilstillverkarna bra och leder till att fler och mer miljövänliga lastbilar rullas ut på vägarna. Konsumenterna vill nämligen inget hellre än att ha lastbilar med så låg bränsleförbrukning som möjligt. Förra året minskade följaktligen utsläppen från lastbilar i Sverige med mer än tio procent.

Trots att orimliga krav allvarligt skulle skada både klimatarbetet och konkurrenskraften hos våra svenska och europeiska lastbilstillverkare driver de gröna och socialistiska grupperna i Europaparlamentet, som svenska MP och S tillhör, reduktionsmål som är helt omöjliga.

Alla som bryr sig om den svenska och europeiska lastbilsindustrin har anledning att vara oroliga.

De vill dessutom göra det mindre lönsamt för lastbilstillverkarna att introducera klimatsmarta innovationer som snabbar på det helt nödvändiga teknikskiftet från dieselmotorer till noll- och lågutsläppsfordon. Alla som bryr sig om den svenska och europeiska lastbilsindustrin har anledning att vara oroliga.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet bör inse allvaret och övertyga sina grupper om att rösta för en bättre balans i förslaget när hela Europaparlamentet röstar i november.

Omställningen till ett grönare samhälle går snabbt, men är kostsam. Det krävs omfattande resurser för att investera i forskning och innovation och driva utvecklingen framåt. Det förutsätter en konkurrenskraftig industri i Sverige och Europa som har både möjlighet och råd att utveckla nya miljövänligare lastbilar.

Det här är viktigt på riktigt och därför har vi inte råd med politiker som sätter verklighetsfrämmande mål och försvårar utvecklingen av innovationer som leder till minskade utsläpp. Det tjänar ingen på, varken klimatet eller tillväxten i Sverige och Södertälje.

Christofer Fjellner (M)

Europaparlamentariker

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel