Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stående ovationer på premiären för Cabaret

Kärlek, intolerans, framtidsdrömmar och hotande krig. Det burleskt grova och det skirt ömsinta. Allt ryms i Sagateatern när STA tar trettiotalets Berlin till Södertälje 2014.

STA har gått all in för denna uppsättning och det är en mycket proffsig produktion. Redan ingången till Sagateatern är förvandlad och vi träder in i dekadensens högfäste, Kit Kat Klub. Åttamanna-kvinnobandet ovanför scenen bär klänning och skägg.

Stämningen av syndig nattklubb etableras direkt när konferencieren Gustav Gälsing intar scenen i sidsvarta strumpor med söm, frack och paljettklädda ögonlock.

Det är snyggt och genomtänkt in i minsta detalj och känns inte som en amatöruppsättning.

Ensemblen på sammanlagt 22 skådespelare är tight och har hittat fräckheten i cabaretnumren. De åtta musikerna förtätar stämningen följsamt.

Många skådespelarfrön har grott i STA:s mylla. I ”Cabaret” får flera talanger chansen att ta ut svängarna. Två självklara stjärnor lyser klart i huvudrollerna: Gustav Gälsing som konferencieren och Sandra Karlung som Sally Bowles har båda total scennärvaro.

Gälsing är föreställningens självklara motor och tar kommandot över publiken direkt i den inledande ”Willkommen”. Bedårande vulgär driver han stämningen från lekfull show med sexuella anspelningar åt alla håll mot domedagen, som kommer i naziuniform.

Sandra Karlung har en sårbar tuffhet i sin gatsmarta och partyglada Sally, som kontrasterar fint mot Gustav Asplunds eftertänksamma och rart förlägna Clifford Bradshaw. Kärleksscenerna dem emellan känns skira och äkta. Asplund har också en mycket fin sångröst som kan röra ett hjärta av sten.

Bland övriga utmärker sig Anna Östman som fräulein Schneider. Tillsammans med Roland Cox som herr Schulz gestaltar hon den mogna kärleken och ger med sin innerliga uppriktighet förståelse för överlevarens villkor.

För ”Cabaret” rör sig från uppsluppen fest där allt där tillåtet, mot ett annalkande totalitärt samhälle där inget är tillåtet. Facit har vi.

Ondskan kommer i Cristoffer Sederströms välfriserade gestalt. Som den strama Ernst Ludwig ger han en isande påminnelse om att faran av unga män med överspända nationella ideal inte bör underskattas.

På premiären är publiken med och applåderar vilt efter varje sångnummer. Det blir stående ovationer, med all rätt. Det här är en viktigt och stark uppsättning. Gå till Kit Kat Klub, förlåt Sagateatern, och låt dig roas, oroas och beröras.

”Cabaret”

Regi: Mats Hedlund

I de bärande rollerna: Gustav Gälsing, Sandra Karlung, Gustav Asplund, Cristoffer Sederström, Anna Östman och Roland Cox.

Spelas på Sagateatern 4, 5, 6, 11, 12, 13, 25, 26 och 27:e april.