Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Södertäljes skolor ska lyfta ytterligare

Skolorna har öppnat och höstterminen har startat i Södertälje. För första gången på flera decennier börjar elever också på en helt ny kommunal skola som är byggd i ett nytt område i Södertälje – Viksbergskolans elever påbörjar sin utbildningsresa för livet.

Sedan sju år tillbaka är skolan den högst prioriterade frågan i Södertälje. Då var skolan i kris, men över blockgränserna bestämde vi oss för att ta krafttag för att vända skolans resultat.

Hittills har det systematiska arbetet gett effekt. På Hölöskolan har gymnasiebehörigheten gått från 79,1 procent år 2011 till 91,3 år 2018. På Ronnaskolan har behörigheten ökat från 56,7 procent till 72. På Hovsjöskolan har den mest imponerande resan skett. Där har gymnasiebehörigheten fördubblats, från 39,3 procent till 79,6.

Totalt sett på de kommunala skolorna har behörigheten till gymnasiet gått från 76,8 procent år 2011 till 85,9 procent år 2018. Redan förra året fick Södertäljes elever högre gymnasiebehörighet än rikssnittet. Vårterminen 2018 ökade betygen ytterligare.

Det är en resa som betytt mycket för många elever. Men vi är inte nöjda. Vi kan och vi måste nå en nivå till. Skolorna i Södertälje ska präglas av kunskap, ordning och språkutveckling. Detta kommer att bli vår främsta prioritet även kommande mandatperiod.

Vi vill bygga upp ett kommunalt språkcenter och arbeta mer med barns språkutveckling i skolan.

Vår plan för att utveckla skolan består av flera punkter, bland annat dessa:

1) Rekrytera och behåll skickliga lärare och skicklig skolpersonal. I våras avsatte vi 100 miljoner kronor i en kompetensförsörjningsfond. Syftet är att kunna bli en ännu mer attraktiv arbetsgivare som kan ta ett större eget ansvar för att säkra att det är riktigt bra personal i våra skolor.

2) Bli bäst i Sverige på språkutveckling. Vi vill bygga upp ett kommunalt språkcenter och arbeta mer med barns språkutveckling i skolan. Vi vill också att ett sådant center tar större ansvar för att säkerställa tillräckligt bra språkkunskaper hos personalen. Skolbibliotek och förskolebibliotek är viktiga för oss.

3) Stärk fritids. Denna del av skolan ska handla om mer än bara barnpassning och vi vill arbeta för ett starkare pedagogiskt innehåll.

4) Tydligt stå bakom våra rektorer i att de känner ett stöd och en uppbackning i sitt ledarskap att fatta de beslut som de finner nödvändiga för ordning och reda på skolan.

5) Fortsätta arbeta med skolmiljön bland annat genom att rusta upp skolgårdar och förbättra inomhusmiljöer.

Men för att vi ska få arbetsro att fortsätta utveckla skolan behöver staten också dra sitt strå till stacken och ge kommunerna stabila förutsättningar. Moderaternas förslag om att säga nej till den jämlikhetspeng som skolkommissionen föreslagit och Sverigedemokraternas förslag om att dra ner på ersättningen till kommuner och landsting skulle slå direkt mot våra möjligheter att fortsätta att utveckla skolan.

Partierna på riksnivå behöver prioritera skolan framför skattesänkningar. Då kan vi fortsätta den resa vi påbörjat.

Genom ett målmedvetet och långsiktigt arbete med elevers kunskap, med en bra skolmiljö och tillsammans med föräldrar och samhället runt omkring kan vi nå ytterligare en nivå. De som börjar förskoleklass nu ska om tio år, när de gått ut nian, kunna göra det med fullt av möjligheter oavsett vilket hem de kommer ifrån.

Boel Godner (S)

Elof Hansjons (S)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel