Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nattklubb fälld för sexistisk reklam

Reklamombudsmannen har ”fällt” www.stanleys.se som gör reklam för Stanleys Bar/Stanleys Nightclub för att sprida kränkande och könsdiskriminerande reklam.

Annons
Det är bland annat denna bild som anmälaren anser vara sexistisk och objektifierande.

Anmälare är Sveriges kvinnolobby, som har hävdat att kvinnorna på reklambilderna objektifieras och sexualiseras och att bilderna som används har ett pornografiskt bilduttryck och är både sexistisk och nedvärderande.

Annonsören har fått tillfälle att yttra sig men har valt att avstå.

Reklamombudsmannen är nu klar med sin bedömning. Enligts artikel 4 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadsföring (ICC) får inte reklam vara diskriminerande gällande bland annat kön.

Det anser man att Stanleys reklam är.

”Reklamombudsmannen finner att kvinnan genom sin klädsel, pose och det sätt som bilden är beskuren på framställs som ett rent sexobjekt. Reklamen anses kränkande för kvinnor i allmänhet och är därmed könsdiskriminerande, anser reklamombudsman Elisabeth Trotzig.

Ägare till Stanleys är Kristoffer Tahan:

– För det första: jag marknadsför inte Stanleys på www.stanleys.se, det är de gamla ägarnas reklam. Den är ouppdaterad sedan flera år tillbaka och jag kommer inte ens åt domänen. Min marknadsföring sköter jag på Facebook. Tala med dom i stället!

Vilka är dom, vad har du för relation till dom eftersom dom gör reklam för din verksamhet?

– Vilka dom är tänker jag inte gå ut med, säger Kristoffer Tahan.

Reklamombudsmannen

Reklamombudsmannen inrättades av näringslivet 2009 och tog över de ­uppgifter som tidigare sköttes av Marknadsetiska Rådet och Näringslivets Etiska Råd mot Köns­diskriminerande reklam, som därmed lagts ned.Reklamombudsmannen är en stiftelse som arbetar för hög etik i reklam och marknadskommunikation.

Källa: Wikipedia

Annons