Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

LT-Play: Hembryggd succé för H(öl)ö-duo

Den ene har flyttat hit från USA. Den andre har kommit hem till hembygden. Tillsammans driver Peter och Daniel ett av kommunens få mikrobryggerier.

Annons
Passion. Peter Lincoln och Daniel Norlindh delar en stor passion för öl. Daniel är den sociala och företagets administratör, medan Peter är den konstnärliga, enligt Peter.

Nedanför sluttningen ligger Kyrksjön. Framför oss brer ängarna ut sig. Här, i den gamla stallbyggnaden på Kjulsta gård utanför Hölö, driver Daniel Norlindh och Peter Lincoln sedan fyra år tillbaka mikrobryggeriet Brewing Költur. När LT besöker bryggeriet ligger en mjuk och lätt söt doft i luften. Malten har just lakats ur, och sockret som silats ut förs upp i ett isolerat kärl och kokas. Peter Lincoln rör om i behållaren, gör några noteringar.

Duon möttes första gången i Umeå 2010, för att opponera på varandras mastersuppsatser. De upptäckte snart att de delade en passion för öl. Två år senare återförenades de och planerna på att brygga eget tog fart.

Som så många andra sökte de sig till ölbryggarscenen

i Stockholm. Efter att ha letat lokal i omgångar föll valet på Daniels hemtrakter.

– Mina föräldrar har ägt Kjulsta gård sedan 1983, jag är uppvuxen på granngården Edeby Säteri.

Peter kommer från Illinois i amerikanska mellanvästern, Daniel bodde och studerade i Wisconsin i tre år. Under en period praktiserade de på bryggerier i USA för att lära sig hantverket.

– Vi lärde oss att det inte är några problem att brygga, utan att sälja, säger Daniel.

De återkommer ofta till det. Nyckeln är att hitta en linje där de alltid kan leverera öl

i rätt tid och rätt mängd.

– Du måste ha några få öl som är övertygande. Vi har skalat upp långsamt, och tänkt ”vilken kund kan vi ta nu?”, berättar Daniel.

Brewing Költur har växt fram organiskt genom kontaktnät, mingel, smakprovningar på vernissager i Stockholm. Duon bryggde först många olika ölsatser till vänner – ”de betalade för ingredienserna och vi bryggde” – innan de gick över till kommersiell produktion. Restaurangen Flippin Burgers i Stockholm blev första krogen att ta in en av deras ölsorter. Sedan har det rullat på – ibland fort.

– Det här året tog oss lite med storm, säger de och berättar om flera restauranger som specialbeställt olika säsongs- och specialöl.

Mikrobryggeriet väver in lokala råvaror så långt det är möjligt. Humlen växer på humlestör utanför, kornet kommer från grannbonden och ölen görs på gårdens eget vatten.

– Vi har egen brunn, vi har inte modifierat vattnet för att härma någon annan sorts storöl, säger de.

För Daniel har det varit speciellt att se sitt företag växa fram i hembygden.

– Det är skönt att komma hem. Men det håller en på tårna, vi måste leverera en bra produkt, annars får man skämmas lite.

– För snacket går ju här omkring, säger han med ett leende.

Schema. Daniel Norlindh pekar på bryggloggen. Här skriver de upp sort, datum, sockerhalt och noteringar om smak.
Konst. Peter och Lincoln väver ofta in den amerikanska kulturen. Här kopierar de den berömda tavlan American Gothic.
Vörtkok. Peter Lincoln rör om i behållaren där vörten kokas upp. Under timmen det kokas tillsätts humle och andra smaksättare.
Svengelska. Namnet Költur kom när Peter stavade kultur fel. De använder ord med ö:n för att visa sin svengelska bakgrund.

Har ölsort som ska locka kvinnor

Brewing Költur har funnits utanför Hölö i drygt fyra år. Företaget har gradvist

växt och kunde nyligen anställa sin tidigare praktikant.

De har fem ölsorter i sortimentet och ytterligare drygt 10 specialbeställda sorter till restauranger och krogar.

Kuriosa: Ett av deras flaggskeppsöl, Amber ale-ölen That’s what she said, är i viss mån utvecklat för att locka kvinnor. Efter en smakprovning där kvinnorna först bara tog vin föll de sedan för ölsorten. Bryggeriet tog då fasta på det och döpte om ölen för att ”på ett lättsamt sätt belysa det”.

Mer läsning