Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jonas anmäler arbetsförmedlingen - De verkar få göra som de vill

Ingen hjälp, dålig information, handläggarkarusell och sumpade jobbchanser. Nu har Jonas Trogstam, 22, fått nog och anmäler arbetsförmedlingen till JO.

Annons
Jonas Trogstam

Jonas Trogstam tog studenten 2011. Dagen efter skrev han in sig på arbetsförmedlingen. Han letar jobb med ljus och lykta och har haft en del ströjobb – men är kritisk till arbetsförmedlingens insats och anmäler den till Justitieombudsmannen (JO).

– Jag vet att jag inte är ensam om att bli behandlad så här. Vi har massor av ansvar mot dem men de kan göra som de vill mot oss, säger Jonas Trogstam.

Han har fått byta handläggare ett tiotal gånger.

– Ibland har jag inte ens fått veta att jag ska byta. Jag har ringt och mejlat utan att få svar och till slut fått tag på någon som sagt att jag har en ny handläggare, men ingen har informerat mig om det.

Andra gånger har han kommit till avtalade möten utan att någon fanns där.

– Personalen visste inte var deras kollega var. Efteråt visade det sig att han var sjuk. De borde ha koll och höra av sig till mig, de har ju alla mina uppgifter och kunde ha avbokat mötet via telefon, sms eller mejl.

Han har även blivit runtskickad till olika jobbcoacher.

– Det var ett rent skämt. Under sex månader fick jag prata med en mentor en gång om hur man ska tänka inför en jobbintervju, annars frågade de bara vilka jobb jag sökt. Jag fick ingen hjälp om vilka jobb som kan passa mig eller tips på var och hur jag kan söka jobb.

Droppen som fick bägaren att rinna över kom när Jonas hade hittat en utbildning till lastbilschaufför inklusive C- och CE-körkort i Eskilstuna. Handläggaren godkände idén och skulle skicka papper – som aldrig kom.

– Jag har inte råd att betala resorna dit och handläggaren sa att han skulle kolla upp det men att han behövde tid. Jag hörde inget mer och när jag ringde igen hade han åkt på semester – utan att lämna över till någon eller göra klart ärendet, säger Jonas och fortsätter:

– Jag gick till arbetsförmedlingen här men de kunde inte hjälpa mig trots att kundtjänsten centralt sa att de direkt på plats kan bevilja mig resbidrag.

När Jonas ringde till skolan i Eskilstuna fanns ingen anmälan om att han skulle gå där och han väntar fortfarande själv på de papper som handläggaren skulle

ha skickat för två veckor sedan.

– Det är så knäppt. Vi måste rapportera allt vad vi gör och vid minsta misstag stryps vårt aktivitetsbidrag. De kan vara sjuka utan att avboka möten, åka på semester utan att göra klart sitt jobb eller byta handläggare utan att informera.

Men Jonas har inte gett upp jobbsökandet.

– Bara för att arbetsförmedlingen är inkompetent tänker jag inte låta dem trycka ner mitt humör utan jag kämpar på.

”Ingen automatik” vid byten eller möten

Arbetsförmedlingen brukar inte informera i förväg vid handläggarbyten.

– Det tar för mycket tid och kraft, säger Christer Andersson, sektionschef.

Christer Andersson berättar att Södertäljes kontor är indelat i sektioner och beroende på i vilket skede av arbetslöshet man är så flyttas man till olika sektioner, så man ska byta handläggare ett par gånger.

– Jag tror inte på ett tiotal handläggare på tre år, det låter inte rimligt men jag kan inte yttra mig i enskilda fall. 

Hur meddelar ni byten?– Det gör vi aldrig i förväg, det är inte till gagn för någon och inte hanterbart för oss, då skulle vi inte hinna med något annat. Man ska inte ringa sin handläggare utan ett centralt nummer och då ser de vilken handläggare man har och kopplar dit.

Men ni borde väl informera om inställda möten?– Det finns ingen automatik i det, som sms, utan den som är sjuk ringer sin chef som antingen får ge mötet till en kollega eller meddela att mötet är inställt. Om så inte skett är det olyckligt.

Om någon tar semester då?– Ärendet ska lämnas över eller avslutas först och vi lägger våra semesterscheman så att ingen ska drabbas men jag kan inte uttala mig i det specifika fallet.

Varför ger ni olika besked centralt och lokalt?– Vi har samma regler men kanske förklarar dem olika. Det är ett komplext jobb och ingen har koll på alla frågor.

Fler arbetslösa här än i landet

Antalet öppet arbetslösa unga mellan 18 och 24 år i Södertälje kommun har legat stadigt det senaste året runt tusen personer. Ungefär hälften av dessa har varit arbetslösa i mer än ett halvår, cirka en tredjedel i mer än ett år, en tiondel i mer än två år och en tiondel är så kallade långtidsarbetslösa. I november var ungdomsarbetslösheten i Södertälje 4,3 procent, vilket kan jämföras med 2,7 procent i Stockholms län och 3,6 procent i riket. Under 2014 ökade antalet ungdomar i länet som varit arbetslösa i mer än två år och utgör nu tio procent av samtliga inskrivna arbetslösa, men de bedöms ändå inte som någon riskgrupp.

Källa: Arbetsförmedlingen

Mer läsning

Annons