Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Deras sommar: Bygg en robotbil!

I stället för strandhäng och glass vid Maren ägnar de sommaren åt att bygga robotbilar.  – Det är roligare, och mer lärorikt, än vad skolan någonsin är, säger en av deltagarna i sommarforskarskolan.

Annons
Parisa Ahmadi och Emma Ståhlbrink är två av deltagarna.

Förbundet Unga forskare håller i sommarforskarskolor tillsammans med bland annat Astra Zeneca och Scania. Just nu är man hos Scania, på Mälardalens tekniska gymnasium, där eleverna tillsammans ska konstruera fordon.

– Det ska först och främst vara kul, säger Tove Ladberg, Unga forskare.

Tjugo högstadieelever, som nyligen gått ut årskurs åtta, är samlade i Mälardalens tekniska gymnasiums lokaler. Uppgiften är att under två veckor – i lag – bygga en mindre bil som med hjälp av programmering ska kunna köra sig själv igenom en hinderbana.

– Vårt främsta mål är att väcka ungdomarnas intresse för teknik. Vi vill visa dem att teknik kanske innebär något helt annat än vad de tror, säger Tove Ladberg, verksamhetsutvecklare på Unga forskare.

Två studenter från Kungliga tekniska högskolan agerar handledare under de två veckorna av sommarforskarskolan. Albin Ljungdell är den ena av dem. Han visar upp hur ungdomarna i lokalen gör allt från måla bilarna till att utföra kodning.

– Vi guidar dem mest. De har annars väldigt fria tyglar. Vi vill inte strypa deras kreativitet, utan leda till inspiration, säger han.

Både Albin Ljungdell och Tove Ladberg förklarar hur man ansträngt sig för att nå ut till fler tjejer, en underrepresenterad grupp inom yrket.

Två av tjejerna på plats är Emma Ståhlbrink och Parisa Ahmadi. Både två var nyfikna på vad forskarskolan och teknik innebar och sökte därför in. Båda är positivt överraskade över innehåller och utformningen av forskarskolan.

– Det är lite som skolan men, främst är det bara kul. Man får lära sig hur man löser problem på ett sätt som jag inte varit med om tidigare, säger Parisa.

– När vi kom hit sa de att vi skulle bygga en bil som kunde köra sig själv genom en hinderbana. Jag trodde inte på dem. Men nu när vi snart är klara så ser jag att de hade rätt, säger Emma.

I rummet bredvid sitter lag Blombackaskolan. I laget befinner sig Philip William och Karam Haytam som sökte till forskarskolan väl medvetna om vad det innebar och innehöll. Båda två menar även att det utvecklats ett intresse för att senare söka till teknikutbildningarna på Mälardalens tekniska gymnasium.

– Man får tillgång till saker här som du inte får tag i hemma eller i skolan. Därför kan du även få testa göra saker som man inte får möjlighet till annars, säger Philip.

– De här veckorna har verkligen ökat mitt intresse jättemycket, säger Karam.

I laget finns även, bland andra, Jonathan Matti. Han var inte lika positivt inställd till att gå ”sommarskola” innan den drog igång, men är även han nöjd med tiden.

– Det är roligare, och mer lärorikt, än vad skolan någonsin är, säger han.

Uppdraget för alla är det samma: att bygga en programmerbar bil.
Utförandet kan dock vara lite olika.
De här veckorna har ökat mitt intresse för teknik jättemycket, säger Karam Haytam.

Mer läsning

Annons