Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Båtar ersätter tågen under spårbygget

När dubbelspåret byggs i Södertälje ­väntas stora problem i trafiken. För att avlasta vägarna upprättas ­därför en tillfällig båtförbindelse mellan Östertälje och centrum.

Annons

Som LT tidigare berättat ska pendeltågstrafiken mellan Östertälje och Södertälje centrum stängas av under 14 månader, med start i juni nästa år, medan dubbelspåret byggs mellan Södertälje hamn och centrum.

Resenärerna ska då bussas till centrum, något som kommunen tror kommer att skapa störningar i trafiken. Därför fattades i går beslut om en tillfällig båtförbindelse mellan Igelstaviken och Ejderns kajplats.

Tekniska nämndens ordförande Ewa Lofvar Konradsson (MP) är den som drivit på för att få hit tre båtar som normalt går som sightseeingbåtar, till Södertälje.

Och som en extra resurs kör ångfartyget Ejdern på entreprenad under rusningstid.

– Det bekymrar oss att arbetet pågår så länge. Därför tar vi det här annorlunda greppet, som en extra satsning på resenärerna, samt för att avlasta trafikmiljön, säger Ewa Lofvar Konradsson, och fortsätter.

– Vi köper inte båtarna utan chartrar dem under byggtiden. Det ligger helt i linje med vår miljöambition – att styra transporter från väg till vatten, det är även den kortaste vägen till centrum.

Enligt Ewa Lofvar Konradsson är turistbåtarna billigare än bussar, dels för att det går åt färre båtar än bussar men också för att båtarna är billiga att hyra under lågsäsong, då de annars hade legat vid kaj.

De tre båtarna tar vardera 100 personer, Ejdern ytterligare 90, sammanlagt motsvarar det nästan åtta vanliga turistbussar.

Åke Persson, maskinchef på Ejdern, ser fram emot att få börja skotta kol och köra tågpendlare. Han säger att körningarna inte ska inkräkta på Ejderns ordinarie tidtabell.

– Vi kör pendlare på morgonen under rusningstid och går sedan som vanligt till Birka vid kvart i nio. Då är vi tillbaka igen vid fyra för att köra pendlare i eftermiddagsrusningen, säger han.

Dessutom ger körningarna lite extra klirr i kassan enligt Åke Persson.

– Det här ger oss möjlighet att äntligen kunna byta vår panna. Den står och väntar men pengarna, en miljon kronor, har saknats.

Den svåraste frågan att lösa har varit avståndet mellan Östertälje station och Igelstaviken där båtarna ska angöra, vilket är 250 meter.

– Vi arbetar för att få igång en spårbilsbana, en pionjärbana i miniatyr, mellan stationen och vattnet. Det blir ett bra test inför byggandet av den riktiga spårbilsbanan, säger Eva Lofvar Konradsson.

Vad tycker du om förslaget med ersättningsbåtar? Skriv en kommentar.

Mer läsning

Annons