Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Södertälje hamn vill ta emot mer bränsle

När Stockholm vill göra sig av med sina båda oljehamnar och bygga bostäder säger sig Södertälje hamn vara beredd att ta emot deras volymer.

Annons

Det finns i dag tre oljehamnar i länet, Bergs i Nacka, Loudden i Stockholm och Södertälje hamn.

Och snart kan det vara bara Södertälje då det finns önskemål om att bygga bostäder

på de andra platserna.

– Det är inte säkert att det blir så men vi vill i alla fall vara förberedda för det scenariot, säger Claes Hellgren (S), ordförande i Södertälje hamns styrelse och tidigare ordförande i Miljönämnden.

Södertälje hamn har därför ansökt om utökat miljötillstånd, från 1 200 000 ton bränsle i dag till 2 200 000 ton, vilket LT tidigare berättat om.

– I praktiken ligger vi på runt 400 000 ton i dag och i framtiden då kanske 1 800 000 ton.

Men det finns också alternativa hamnar.

– Det handlar om Södertälje, Norrköping, Västerås och Gävle. Men av klimat- och miljöskäl är Södertälje bäst, säger Claes Hellgren och redogör för de extra lastbilsmil övriga alternativ skulle innebära och fördelen med att inte behöva frakta bränsle på Mälaren, som är vattentäkt för mer än två miljoner människor.

– Som miljövän tycker jag Södertälje ska ta det om myndigheterna säger ja till bostäder i Loudden och där Bergs oljehamn nu finns. För mig handlar det här till 99 procent om miljön.

Med mer bränsleföljer fler fartyg, fler tankbilar.

Erik Froste är hamn-vd:

– Vi går från 40 tankbilar per dag till kanske 150. Det är en ökning med ungefär lika många som försvinner härifrån när Ahréns flyttar till Moraberg. Och fartygen går från 250 per år till kanske 350, eftersom vi kan ta in större fartyg, säger han.

Och antalet nya arbetstillfällen beräknas hamna runt 40–50. Men en utökad verksamhet kräver bland annat utbyggda kajer och muddrade vändzoner för de större båtarna.

Vad innebär muddringarna rent miljömässigt? – Vi har provborrat och vet vad det handlar om för gifter.

Runt 10 000 ton räknar vi med att ta upp och sanera. Resten, som är måttligt förorenat, sänker vi i en djuphåla och täcker med rena massor, säger Erik Froste.

Investeringskostnaderna uppskattar de båda till runt 200 miljoner, pengar som kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) inte vill kommentera i dag. Det vore att föregripa händelserna, menar hon.

Men Erik Froste tror att vi snart är där.

– Jag tror med 99 procents säkerhet att hamnarna stänger 2019 och 2020. Men sen krävs det politiska beslut och kunder som vill flytta hit, säger han.

Är det inte fel att satsa på en bränslehamn när vi är på väg från fossila bränslen?– Det är lätt att göra den kopplingen. Men redan i dag är 30 procent av bränslet vi tar in förnybart. Det handlar mer om en omställning, med mindre fossilt och mer förnybart, säger Erik Froste.