Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Södertälje bibliotek – igen

Annons

Signaturen Ismael använder samma ordalag (LT, 31 maj) som bibliotekschefen Helena Gomér själv gör när hon beskriver sin verksamhet: vackra ord och inget konkret innehåll.

Anmäl text- och faktafel

De insändare som har påtalat problem och brister är mer konkreta. Hälften av personalen har slutat under nuvarande bibliotekschef. Att de som slutar gör det på grund av rädsla för förändring är i sig en självmotsägelse och döljer dessutom att flera nyanställda gett upp efter knappt ett år då de upptäckt att det är svårt att få gehör för åsikter som baseras på yrkeserfarenhet, yrkesstolthet och ambitioner för en biblioteksverksamhet som tillgodoser kommuninvånarnas behov.

Under de senaste åren har besökssiffrorna dalat. Barnfamiljer, barn och ungdomar som uppskattade biblioteket som en lugn och säker plats, samt vuxenstuderande är grupper vars besöksantal har minskat.

Synskadade som förvirrats av ett kösystem som är oanvändbart för dem, och dessutom ofta krånglar, är en annan grupp.

De vikande besökssiffrorna viftas undan med att besöksräknare varit trasig, men vem som helst som jobbat i biblioteket några år, eller kommer som besökare, kan se det med egna ögon.

En tystnadskultur har etablerats bland personalen, då ett argument som förs fram på personalmöte och inte passar visionerna renderar i en kallelse till chefens kontor för en uppsträckning.

Personalen vantrivs och besökarna försvinner – hur kan det kallas biblioteksutveckling?

F.d. anställd

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare