Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Södertälje är med på tåget

Vi hade trott och vi hade hoppats. Men först i går kom beskedet att Södertälje är inkluderat när höghastighetsjärnvägen ska fram.

Annons

Att Sveriges framtida höghastighetsbana, som ska knyta ihop Sveriges tre största städer – Stockholm, Göteborg och Malmö – kommer att skära genom Södertälje kommun vet vi.

Ostlänken kommer att komma in från Hölö i söder och följer, i stort sett, motorvägen, på sin väg norrut via Järna mot Södertälje.

Men att själva banan finns i kommunen – och till och med har sin nordligaste utpost vid Gerstaberg – betyder inte att de framtida höghastighetstågen verkligen kommer att stanna. En poäng med att ha riktigt snabba tåg som ska knyta ihop storstäderna är att stationerna – och därmed stoppen – på vägen inte blir för många.

Forskning visar att om tåget kan komma ner i restider inom tre timmar, kan tåget konkurrera ut inrikesflyget och bli lönsamt på sikt. I de planer som nu finns ska det gå att åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar, och Stockholm–Malmö på 2,5 timmar.

Men några nya stationer längs banan kommer det att bli.

Kommunen har alltid haft ambitionen att snabbtåget ska stanna här. För att över huvud taget bli aktuell krävs dock att man får ett bud från Sverigeförhandlingen – den organisation som utreder och förhandlar fram förslag på vilka sträckningar järnvägen ska ha.

I budet ingår att kommunen ställer upp som medfinansiär, som förhoppningsvis ska motsvara den värdestegring som går att räkna hem av att ha en station. Kommunen tar också ansvar för att bygga bostäder och cykelvägar till exempel.

Först i går när Sverigeförhandlingen tillkännagav vilka kommuner man vill inleda förhandlingar med blev det klart att Södertälje var en av de 16 kommuner som får ett sådant bud.

Men då Södertälje ligger efter nya banans slut i Järna listas inte Södertälje som en av stationsorterna (den närmaste nya blir i Vagnhärad). I handlingarna står att förhandlingar inleds med Södertälje eftersom att kommunen ”också får del av nyttorna som uppstår tack vare höghastighetsjärnvägen”.

Exakt vad det innebär måste nu analyseras noga. Inte minst de ekonomiska aspekterna, men också vad som kommer att krävas i övrigt – och vad Södertälje kan förväntas få ut av detta.

Bland annat var det tydligt under gårdagens presentation som Sverigeförhandlingen och Trafikverket genomförde – och där bland andra kommunstyrelseordförande Boel Godner (S) fanns på plats – att höghastighetsbanan måste få en fungerande fortsättning mellan Järna och Stockholm.

Det tydliga beskedet från panelen var att det på sikt kommer att kräva helt ny spårkapacitet på sträckan. Vad skulle det innebära för Södertälje kommun?

Frågorna är flera – men den viktigaste, om Södertälje över huvud taget ska få vara med, är åtminstone besvarad med ett ja.

Det tackar vi för.