Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart kan Mälarprojektet dra igång

Nu börjar röken klarna kring Mälarprojektet. Snart är det klart vem som får genomföra bygget, och i början av maj kan den första större byggnationen dra i gång.

Annons

Hamnmagasinet, Ejdernhuset och Slussgrillen är redan rivna.

Cykel- och gångbanorna längs med kanalen har flyttats om. Men ännu har inte byggarbetet kring Mälarprojektet kickat i gång. Men nu närmar det sig.

I början av april, den sjätte närmare bestämt, planerar Sjöfartsverket ett informationsmöte i Stadshuset. Förhoppningen är det ska finnas en byggplan då, och att arbetena sen ska kunna dra i gång rätt snabbt.

– Vi hoppas att vi kan ge en lite tydligare bild då, säger Peter Jonsson, projektledare på Sjöfartsverket.

Just nu närmar sig slutet av upphandlingen av vilket företag som ska få genomföra bygget.

– Vi är precis i slutskedet, det ska vara klart i början av april, säger Peter Jonsson.

Om något av de företag som inte får upphandlingen är missnöjda med beslutet kan de dock begära att upphandlingen prövas av domstol.

– Då blir det en liten förskjutning av starten så klart, men det ska vi inte måla upp som ett huvudscenario, säger Peter Jonsson och berättar att planen är att påbörja det första byggprojektet i början av maj.

Det första som görs är förberedelser inför bygget av den nya slussbron som ska ligga cirka 30 meter söder om den nuvarande.

Kanten mot vattnet ska spontas med långa stålplankor som ska tryckas ned i marken så att man kan gräva innanför dem.

– Det jobbet skulle vi vilja ha gjort innan sommarens bullerrestriktioner börjar gälla, säger Peter Jonsson.

Mellan midsommar och sista augusti har Sjöfartsverket nämligen förbundit sig att inte använda de mest bullrande metoderna som exempelvis pålning – att en stor pålkran hamrar ned sponten.

Förhoppningen är dock att den metoden inte ska behöva användas så mycket.

– Vi kommer så långt det är möjligt använda en teknik där vi vibrerar ned sponten, det är betydligt mycket mindre bullrigt. Om behov uppstår, om det till exempel är mer stenblock än vi tror på något ställe så kan vi lokalt behöva slå ned dem, men vi strävar efter att så långt som möjligt vibrera ned dem, säger Jonsson och fortsätter:

– När spontningen är klar schaktas det så att man kommer ned till en nivå där man kan lägga grunden. Och sedan tar det lite mer än ett år innan själva bron är klar.

– Senast i juni nästa år bedömer vi att vi ska kunna växla från den gamla bron till den nya.

Därefter ska hela kanalkanten spontas.

Det jobbet kommer tros inte komma i gång förrän mot slutet av sommaren.