Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Snart är bron klar

Den 11 maj ska de första tågen rulla på nya bron. Någon månad senare ska båda spåren vara klara och den gamla järnvägsbron börja rivas. LT fick följa med upp i bygget jättekranen – 65 meter över kanalen.

Den nuvarande järnvägsbron över Södertälje kanal är nästan 90 år gammal, en klaffbro som kräver mycket underhåll och som då stör järnvägstrafiken. Syftet med brobytet är att minimera risken för trafikstörningar och att få en bro med bättre bärighet som tål tyngre tåg samtidigt som bullernivån minskar. Avståndet mellan pelarna är längre vilket gör att det också går att bredda själva kanalen.

För att ansluta spåren mellan Östertälje station och Södertälje hamn har en 750 meter lång järnvägssträcka byggts om. Även en ny bro över Viksängsvägen har byggts.

Den nya tågbron, som är en lyftbro, klarar 30 tons axellast på tågvagnarna och längden är 230 meter, varav 55 över själva vattnet. Lyftbron är av stål, byggd i Vietnam, har 26 meters segelfrihöjd i tågtrafikläge. När den öppnas kan den lyftas upp ytterligare15 meter, till 41,5 meter.

I de fyra bropelarna finns själva lyftanordningen, som är motviktsbaserat vajerspel, som i en vanlig hiss. Det är förhållandevis svag elmotor som driver axeln som går mellan pelarna.