Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Snart är bilarna ett minne blott på den centrala gatan

Järnagatan håller som bekant på att blir gågata på avsnittet Badhusgatan–Nygatan. Det är ett led i en strävan att få ett bilfritt centrum där människor kan flanera i lugn och ro.

Annons

Går vi ett halvsekel tillbaka i tiden så var Storgatan och delar av Järnagatan ännu öppen för genomfartstrafik.

Med införandet av högertrafik 1967 stängdes en del av Storgatan, mellan Gästgivaregatan och Torekällgatan, av och blev bilfri.

För något år sedan fortsatte detta friläggande för flanörer och andra gångtrafikanter och vi fick ett härligt uterum fram till Badhusgatan.

Trafiken hänvisades till Nedre Torekällgatan och där är den strid och strömmande.

Dagens bild är tagen innan apoteket S:t Ragnhild flyttade till Kringlan.

Apoteket låg då i de lokaler där vi nu finner gamla turistbyrån. Trafiken var då intakt och stora, tunga långtradare trängdes med små privatbilar. Det stora bostadshuset Järnagatan 5–7, ofta kallat Centralpalatset, hade fått en ny färg och var grant värre.

Byggnaden ritades av arkitekten Tore Lindhberg och var i stort klar 1925. Även grannhuset åt vänster, klart några år senare, var designat av samme arkitekt.

Han är utan tvekan den som ritat flest byggnader i centrala Södertälje och därmed satt sin prägel på området.

Eftermiddagssolen gör att skuggorna blivit djupa och det därmed är svårare att se detaljer i gatuplanet. Klart är dock att det även då förekom gatuarbeten där.