Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SL:s hjälp kostade William 1200 kronor

William Harding, 21, fick hjälp av tågvärden att lösa sin färdbiljett. Ändå blev det fel och William fick böter på 1200 kronor.

Annons

William Harding bor i Järna och åker ibland pendeltåget mellan hemmet och Södertälje. En dag glömde han sin plånbok där han har sitt Accesskort, men tänkte att det skulle lösa sig ändå.

– Jag visste inte hur jag skulle lösa sms-biljett så jag fick hjälp på tåget av tågvärden, som jag trodde hade koll, berättar han.

Men tjänsten visade sig vara en björntjänst, när kontrollanter steg på tåget strax därefter.

– Tågvärden hade löst en biljett till reducerat pris åt mig och kontrollanten bad att få mitt personnummer. Jag skulle få ett kvitto på min biljett och trodde det var på mellanskillnaden, reducerat och fullt pris. Det var en bot.

– Vi hade kunnat lösa det här men det fanns inget intresse hos dem, berättar William, som efter händelsen varit i kontakt med SL:s kundtjänst utan framgång.

På SL:s presstjänst säger Hanna Wilkinson att William kan höra av sig igen till dem.

– Känner han sig inte nöjd ska han absolut göra det.

Men någon större förhoppning vill hon inte ge honom.

– Det är resenärens eget ansvar att se till att ha rätt biljett. Och den ska vara löst innan man kliver på.

William Harding har inte bestämt sig för om han ska överklaga beslutet.

– Annars får det här bli en dyrköpt läxa, säger han.